داستان نویسی در مرز عقل و جنون، سالگشت درگذشت ادگار آلن پو، مقالات ادبي، ادبيات فارسي، سايت رسمي مجيد اخشابي، مقاله ادبي، ادگار آلن پوKeywords: fiction, on the border between reason and madness, death anniversary of Edgar Allan Poe, literature essays, Persian, the official website of M. Akhshabi, literary essay, by Edgar Allan Poe
ادگار آلن پو«poe »نویسنده ای که به نگارش «داستان کوتاه» نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است به کار بست هفتم اکتبر (روزی چون امروز) در سال ۱۸۴۹ در ۴۰ سالگی درگذشت. وی روزنامه نگار، داستان نویس و مقاله نگار بود و همین پرکاری باعث ضعف بدن او و هجوم امراض شده بود...



این نویسنده، شاعر و منتقد ادبی ۱۹ژانویه ۱۸۰۹ در شهر بوستون آمریکا چشم به جهان گشود. پدر و مادرش هنرپیشه های دوره گرد بودند و پدرش خیلی زود خانواده را ترک کرد و مادر نیز بر اثر سل درگذشت. پس از آن سرپرستی او به یک تاجر ثروتمند سپرده شد و ادگارکوچولو تحت یک تربیت غیرمعمول قرار گرفت.

او به قدری با پدرخوانده اش مشکل داشت که مدام از خانه فرارمی کرد. پس از مدتی که تحت سرپرستی قرار داشت با پذیرفته شدن در دانشگاه ویرجینیا، آزادی بیشتری یافت، اما طولی نکشید که حمایت های مالی خانواده قطع شد و او تحصیل را ترک کرد. ادگار ۲۷ ساله بود که بادخترعموی ۱۳ساله اش ازدواج کرد و این زندگی بیش از ۱۲ سال طول نکشید و همسرش به دلیل بیماری سل درگذشت. این حادثه آغازگر دشوارترین سال های زندگی ادگار آلن پو بود که البته ۲ سال بیشتر طول نکشید، چرا که او سال ۱۸۴۹ در ۴۰ سالگی بدرود حیات گفت. ترک خانواده توسط پدر، مرگ مادر، کشمکش همیشگی، ناپدری، ترک تحصیل، محروم شدن از ارث، استخدام در ارتش و ترک خدمت، فوت همسر و از همه مهم تر تنگدستی مادام العمر در نوع تفکر او در شعرها و داستان هایش تاثیر گذاشت و شاید تمام این حوادث در شکل گیری طنز سیاه در ادبیات تاثیر داشته است.

مرگ ادگار آلن پو، هفتم اکتبر ۱۸۴۹ هنوز هم در هاله ای از ابهام و رمز و راز قرار دارد. او در این روز، در حالی که ۴ روز قبل در سوم اکتبر، در جوی خیابان بی هوش افتاده بود، درگذشت، بدون این که به صورت مشخص، دلیل مرگ او روشن باشد. او ۴ روز در حال مرگ و زندگی به سر برد و هذیان گفت. از وهم، از شبح و از بیماری سخن گفت، اما نتوانست بگوید که چه بر سر او آمده است. نخستین نوشته های چاپ شده پو، ۳ مجموعه شعر بودند که در سال های ۱۸۲۷ تا ۱۸۳۱ منتشر شدند. یکی از این مجموعه ها ، «تیمور لنگ و اشعار دیگر» نام داشت که شاعر در این قطعه، اعترافات تیمور خونخوار را در شبی از زندگی اش شرح می دهد که اسرار قلب سیاه خود را فاش می کند و نقل می کند که چگونه عشق به یک زن، او را به فتح کشورها واداشت. دومین منظومه شعری او که شاید مهم ترین اشعار او و شناخته شده ترین آنهاست، «کلاغ سیاه و سایر اشعار» یا «کلاغ» نام داشت. شعر کلاغ او در ایران معروف ترین اثر پو به شمار می رود. اما آثار داستانی او، مهم تر از اشعار اوست ودر تاریخ ادبیات اثر ماندگاری بر جای گذاشته است که از آن جمله باید به «نقاب مرگ سرخ»، «گربه سیاه» و «قلب قصه گو» اشاره کرد که این آثار برای داستان کوتاه یک الگو به شمار می رفت و از آنجا که ۲۰ سال قبل از زندگی «آنتوان چخوف» به عنوان بهترین نویسنده داستان کوتاه، روزگار پو به سر رسیده است، حائز اهمیت بسیاری است. برخی از مهم ترین آثار داستانی او عبارتند از: گربه سیاه، قلب قصه گو، سوسک طلایی، داستان های شگفت انگیز، زنده به گور، برنیس، صندوق آمنتیلاو، زوال خاندان آشر، قورباغه، لژیا، نقاب مرگ سرخ، قتل در خیابان مورگ، مفاک و آونگ و شب هزار و دوم شهرزاد. از آثار شعری او باید به اعراف، تیمورلنگ، آنابل لی، زنگ ها، شهری در دریا، امرورادو، قصر جن زده، لنور، کلاغ و اولالوم اشاره کرد. از او بیش از ۱۲۰ اثر منتشر شده است. آثار ادگار آلن پو، تاثیر چشمگیری بر ادبیات بعداز خود گذاشت. داستان کوتاه به عنوان یک گونه ادبی رایج، از ادگار آلن پو آغاز شد و توسط چخوف به تکامل رسید. پو همچنین یکی از پایه گذاران داستان پلیسی، علمی، تخیلی و وحشت شمرده می شود. نوع طنز او که امروزه طنز سیاه نامیده می شود، تاثیر بسیار شگرفی بر ادبیات گذاشته است. شاعری و نویسندگی ادگار آلن پو بر نویسندگان و شاعران بعد از او در آمریکا، انگلستان و فرانسه تاثیر گذاشت. آنچنان که نمی توان از شاعری چون «والت ویتمن» انگلیسی و «شارل بودلر» که آثار پو را به فرانسه ترجمه کرده و صاحب نامانی چون «ویلیام فاکنر»،«هرمان ملویل»، «استفان مالارمه»، «فئودور داستایوفسکی»، «اسکار وایلد»، «لوئیس بورخس» و «توماس مان» نام نبرد. هر کدام از این مشاهیر ادبیات، به نوعی از نوشته های آلن پو تاثیر پذیرفته اند. بویژه نظریه های زیبایی شناسی او توسط بودلر و سمبولیست های فرانسوی را تحت تاثیر قرار داد و از همین طریق روی سایر اروپایی ها اثر گذاشت. گرچه بودلر و مالارمه بیش از سایرین در معرفی آلن پو به غیرآمریکایی ها نقش داشتند، «آدورنو» او را خالق هنر کامل و خیال پردازی برجسته می داند و داستایوفسکی سبک او را ترکیب خیال و واقعیت مورد اشاره قرار می دهد و در نهایت برخی منتقدان«ارسیتا» اثر «ناباکوف» را اثری به تقلید از نوشته های آلن پو می دانند.

ادگار آلن پو، معتقد بود که باید بتوان داستان را در یک نشست خواند. به نظر او کوتاهی، سوژه عالی و صرفه جویی در واژگان از صفات مهم داستان خوب هستند. او گفته است: «در نوشتن داستان کوتاه باید هدف، تاثیر واحد باشد و تمام اهداف جنبی باید کنار بروند و تمام کلمات و عناصر داستان باید به این سمت هدایت شود». چهره هولناک و همیشه حاضر مرگ و احساس گناه قهرمانان داستان های پو، پیش درآمدی است که توسط داستایوفسکی تکامل یافت و شاید همین داستان های کوتاه بود که دستمایه اثری بزرگ چون «جنایات و مکافات» شد. پو بینشی ژرف به عمق درون پدید می آورد و با کلمات ساده نشان می داد که مرز میان عقل و جنون تا چه حد باریک است. موضوع اغلب آثار پو، مبارزه دائم با فقر مالی است. باید یادآور شویم که پو اولین نویسنده ای بود که سعی کرد از طریق نویسندگی امرار معاش کند.بیراه نیست که او از چهره های مهم ادبیات مدرن جهان به شمار می رود و یکی از نویسندگان پیشرو زمان خود است. او نه تنها یک شاعر و نویسنده است بلکه به دلیل تسلط اش بر فن نویسندگی، یکی از نظریه پردازان ادبیات آمریکا نیز هست.



روزنامه مردم سالاری ( www.mardomsalari.com )

به همت: مريم پورمحمدي
مسؤول ارشد سايت
مسؤول انجمن آموزشگاه ادبيات
اختصاصي‌هاي سايت (دانلود برنامه ها، عكسها و پوسترها، مصاحبه‌هاي مجيد اخشابي)
گرافيك
فتوشاپ
پرسش و پاسخ های مرتبط با انجمنها
معرفی عوامل و دست اندرکاران سایت
ايميل: zendegi_khazan@yahoo.com
شناسه ياهو: zendegi_khazan

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.