حکمتهایی از نهج البلاغه 9

21 فروردین 1391   saharparsa   گنجینه ادبی » کلام امیر   0 نظر   460 بازدید   |

حكمت 82
پرهيز از ادّعاهاي علمي


كسي كه از گفتن «نمي‏دانم» روي گردان است، به هلاكت و نابودي مي‏رسد.



حكمت 83
برتري تجربه پيرامون از قدرتمندي جوانان


انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است.

و نقل شده كه تجربه پيران از آمادگي رزمي جوانان برتر است.



حكمت 84
ارزش استغفار - طلب بخشش از خدا


در شگفتم از كسي كه مي‏تواند استغفار كند و نااميد است.



حكمت 85
دو عامل ايمني مسلمين


امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود - دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود:يكي از آن دو برداشته شد، پس ديگري را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا اماني كه برداشته شد رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقي مانده، استغفار كردن است، كه خداي بزرگ به رسول خدا فرمود:خدا آنان را عذاب نمي‏كند در حالي كه تو در ميان آناني، و عذابشان نمي‏كند تا آن هنگام كه استغفار مي‏كنند.

اين روش استخراج نيكوترين لطايف معني، و ظرافت سخن از آيات قرآن است.



حكمت 86
راه اصلاح دنيا و آخرت


كسي كه ميان خود و خدا اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد، و كسي كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنياي او را اصلاح خواهد كرد، و كسي كه از درون جان واعظي دارد، خدا را بر او حافظي است.



حكمت 87
شناخت عالم آگاه


فقيه كامل كسي است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهرباني او نوميد نكند، و از عذاب ناگهاني خدا ايمن نسازد.



حكمت 88
والاترين دانش


بي‏ارزش‏ترين دانش، دانشي است كه بر سر زبان است، و برترين علم، علمي است كه در اعضا و جوارح آشكار است.



حكمت 89
راه درمان روان - روانكاوي، روانشناسي باليني


همانا اين دل‏ها همانند بدن‏ها افسرده مي‏شوند، پس براي شادابي دلها، سخنان زيباي حكمت آميز را بجوييد.



حكمت 90
فلسفه آزمايشها


فردي از شما نگويد:خدايا از فتنه به تو پناه مي‏برم، زيرا كسي نيست كه در فتنه‏اي نباشد، لكن آن كه مي‏خواهد به خدا پناه برد، از آزمايش‏هاي گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداي سبحان مي‏فرمايد:»بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند« معني اين آيه آن است كه خدا انسان‏ها را با اموال و فرزندانشان مي‏آزمايد، تا آن كس كه از روزي خود ناخشنود، و آن كه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه‏تر است، تا كرداري كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد، چه آن كه بعضي مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمي‏پسندند، و بعضي ديگر فراواني اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند.

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.