تيتراژ خوانى؛ علم تيتراژ خوانى؛ لزوم وجود تيتراژ، خواننده هاى تيتراژ، اصول تيتراژ خوانى؛ جام‌و‌ما؛ وب‌سايت مجيد‌اخشابى
گرچه با توجه به فرموده يكى از هنرمندان خوش سابقه در عرصه تيتراژ خوانى؛ آنچه در اين زمينه -حتى شايد بيش از علم- حائز اهميت است؛ احساس موجود در اثر مى‌باشد. و اين مطلب نه تنها در "تيتراژ خوانى" كه در "موسيقى" به طور كلى مورد توجه است. با اين حال در ادامه مطلب پيش، بحث را با بيان چند نكتۀ كلى ديگر به پايان مى بريم...



در مرحله دوم آنچه داراى اهميت فراوان است"آهنگ" اثر مى باشد. در يك فيلم(سينمايى يا تلويزيونى) آهنگ به دو بخش تقسيم مى گردد، آهنگ متن و آهنگ تيتراژ؛ اگر در متن سريالى ،با توجه به داستان فيلم، نوع موسيقى داراى آرامش بوده، چه بهتر كه تيتراژ نيز آهنگ ملايمى داشته باشد. اين امر معمولا توسط آهنگساز متن فيلم رعايت مى شود و او به تنهايى انطباق دو آهنگ را ايجاد مى نمايد. اما بهتر آن است كه به عنوان مثال اگر برحسب فقر موجود در فيلم، از سازهاى خيابانى در متن استفاده شده است اين امر در موسيقى نيز منظور شود(يا بالعكس) در اينصورت هر دو نواى موجود يادآور يكديگر خواهند بود و اين همراهى، ماندگارى آن مجموعه را بيشتر مى نمايد.
نكته بعد ،زمان، است. به طور معمول بسيارى از قسمت هاى فيلم بردارى شده به دليل كم بودن زمان پخش در رسانه، با ظرافت، حذف مى گردند؛ چه بهتر كه عالم علم تيتراژ خوانى از اين مطلب بهره شخصى نبرده و خود نيز اين مطلب مهم را در نظر داشته باشد. همچنين توجه به اين نكته كه، تيتراژ به بعضى از علاقه مندان فيلم تحميل مى گردد، و به همين جهت بايد حوصله اين دسته از افراد نيز مد نظر قرار گيرد. ضمن آنكه اين اثر موسيقايى نبايد كمتر از زمان مورد نياز براى معرفى عواملِ فيلم باشد.
پس از ساخت يك اثر به طور معمول آنرا به سادگى در ابتدا يا انتهاى مجموعه پخش مى كنند، همين امر موجب مى گردد تيتراژ تبديل به يك آهنگ شود كه بعد از پيام هاى بازرگانى و پيش از شروع سريالى خاص، شنيده مى شود. و اين باعث شده بسيارى از تهيه كننده ها تيتراژ خوانى را يكى از عوامل محبوبيت سريال‌هاى داراى متن ضعيف بدانند و حتى در صورت ضعف بيشتر علاوه بر ابتداى مجموعه، انتهاى آن را نيز مزين به صداى يكى از خواننده هاى جوان پسند و يا توانا نمايند.
اما يك كارگردان ماهر مى تواند از اين سرمايه گذارى تهيه كننده، بيشترين سود را كسب نمايد. به طور معمول آثارى كه در اولين مرتبه پخش از رسانه، نام تيتراژ را همراه خود داشته اند؛ در ادامه به جرگه آثار موسيقيايى يك هنرمند مى پيوندند و همين امر باعث مى شود در آيندۀ دور نيز شنيده و يا حتى بازخوانى شوند. اگر كارگردان، كلام شعر و موسيقى آنرا به خوبى با فيلم خود در آميزد هر بار شنيده شدن اثر، ياد آور همان تصاوير خواهد بود. در اين باب شايد بهترين مثال را بتوان فيلم "تلافى" به كارگردانى "سعيد اسدى" در سال 1386 دانست! فيلمى كه به دليل گذشتن داستان تكرارىِ آن در رستورانهاى متعدد، نقدهاى مخالف بسيارى را برانگيخت، اما افراد حين خارج شدن از سينما بيش از هر چيز موسيقى آنرا تمجيد مى نمودند و اين امر نام آن فيلم سينمايى را تا كنون زنده نگاه داشته است. در اين اثر مى بينيم علاوه بر رعايت آنچه بيان شد، تيتراژ يك بار نيز در بين فيلم شنيده مى شود و همانجا -به كمك شعر- كل داستان را به طور خلاصه و به كمك تصاوير، دوره مى نماييم. كليپ از آنجا آغاز مى شود كه دوست و شريك امير، مى پرسد: "چته؟" و آهنگ در ضمن كلام امير كه اشاره اى به قسمت دوم بخش احساسى كار است آغاز و قسمت دوم نيز پس از اين اثر آغاز مى‌شود، در شعر بيتى اينچنين وجود دارد: "تو رو شايد دير آرزو كردم" و"شايدم تقديرمو امشب به رحم آورد" در اين زمان صداى رعد و برق شنيده شده و باران آغاز مى شود،چند دقيقه بعد از پايان اثر امير را مى بينيم كه روو به آسمان كرده و براى همسر خود كه سرطان دارد از خدا كمك مى خواهد و آنجا همين رعد و برق و باران تكرار مى شود... يا هنگامى كه امير در حال تعويض لاستيك است همسرش چترى را مى آورد، سايه چتر دقيقا زمانى از روى نگاه امير كنار مى رود كه اين بيت شنيده مى‌شود: "غم معصومانه چشمات.." و لبخند زن را در اين مصرع مى بينيم "به تبسم تازه بدل شد" و... شايد همين همكارى كارگردان با عوامل تيتراژ باعث شده اين اثر مورد تاييد و تشويق شنوندگان و بينندگان واقع گردد.
"فراموش ننماييد، برخى داستان هاى تلويزيونى در كنار يك تيتراژ آوازى، گاها خاصيت آموزشى خود را از دست خواهند داد."
بخشى از تيتراژ خوانى نيز منصوب به برنامه هاى تركيبى گشته است كه در اين برنامه ها اغلب، از آهنگ در بين قسمت هاى مختلف برنامه بهره برده مى شود و همين امر نياز به دقت در ساخت اثر را دو چندان مى نمايد.
اين شاخه از هنر موسيقى؛ آنقدر وسيع است كه در كلمات محدود چند مقاله نمى‌گنجد؛ گرچه علم تيتراژ خوانى هنوز در اوايل راه خود است اما اگر به آن توجه ويژه اى صورت گيرد، حتما در دسته بهترين تلاش هاى موسيقيايى و رسانه اى جاى خواهد گرفت.

 

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.