مشاهیر: زندگینامه استاد بابک بیات


بابک بیات
تولد : 1325/3/23|وفات : 1385/9/5
فرزندان:مانی،بامداد،باربد

بابک بیات ، متولد 23 خرداد سال 1325، تهران،نوازنده، تنظیم کننده، آهنگساز موسیقی فیلم و موسیقی پاپ ایرانی است. از سن ۱۹ سالگی در اپرای تهران و زیر نظر اولین باغچه‌بان، ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلی با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد.

دوران زندگي:

نوازنده، تنظیم کننده، آهنگساز موسیقی فیلم و موسیقی پاپ ایرانی است. از سن ۱۹ سالگی در اپرای تهران و زیر نظر اولین باغچه‌بان، ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلی با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد و در حدود پنج سال همکاری خود را با این اپرا ادامه داد. بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و آکومپانی مان و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی بیات منجر شد. ایرج جنتی عطایی شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند، در زندگی بیات و خانواده اش بسیار موثر بود. او موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از پیروزی انقلاب فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زال زاده و با کاست قاصدک، زندگی نامه صمد بهرنگی و بصورت ترانه‌های کودکانه خانم سیمین غدیری آغاز نمود. موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزد گرد، ساخته بهرام بیضایی ادامه داد .مرگ پسرش در زندگی او بسیار اثر گذار بود. پسرش "مانی" که ده سال از بهترین دوران زندگی بابک را رقم زد تنها سرمایه ذهنی پدرش بود. بعد از مانی، صاحب پسران دیگری شد . او هميشه از دوستانش مانند محمد اوشال, ايرج جنتى عطايى, خسرو شريف پور و مهندس فريدون حميدى و ... كه مشوقش بودند ياد مى كند.از دوستيش با ايرج جنتى عطايى و خاطراتشان, از سفرش با احمد شاملو به كشور سوئد كه موسيقى اش صداى شاملو را در شبهاى شعر در كنسرت هوست و چند جاى ديگر كه به چند ماه انجاميد همراهى مى كرد, از شفيعى کدکنى مى گويد.از ايرج جنتى عطايى مى گويد و از پرسه هاى در کوچه پس کوچه هاى جنوب شهر تهران.از سينما رفتن هاى ساعت 11 صبح و سينما نياگارا.از اسفنديار منفرد زاده و و دوستى هاى قديمى و از ملوديهاى او که از بچه تهران قديم صحبت مىکند.از جمعه، از رضا موتورى، فرهاد مهراد و شهيار قنبرى.از واروژان، از محمد اوشال و رفاقتهايشان که حتى بلنداى بلندترين سپيدارها هم به اندازه آن نيست.از بهرام بيضايى و استادى و احاطه اش در موسيقى فيلمى که قرار است برايش نوشته شود.از احمد شاملو و همسرش آيداى مهربان. بابک به زندگى گذشته خود مى بالد و از بيان آن ترسى ندارد.از محله هاى جنوب شهر تهران و از آشنايى با ايرج جنتى عطايى در همين محله ها.سرآسياب دولاب،خيابان شهباز، شکوفه، کرمان، و آن همه خاطره از خانه محقرى که حتى کوچکترين صدايى به گوش همسايه ها نمیرسيد و آغاز آهنگسازيش از همين خانه محقر 48 مترى بود.و خاطرات شيرين زندگى گذشته اش با پدر و مادر و دو برادرش که سراسر تعريف از عاطفه و مهربانى و فداکارى والدينش براى او بود.زمزمه کردن هنگام رفتن به دبيرستان با کفش سوراخ و ساختن ملودى تازه، در حالى که سرماى طاقت فرسا از سوراخ کفش تمام وجودش را فرا گرفته بود.ميدان ژاله، چهارراه آبسردار و راه مدرسه و پدرش که دوست داشت او يک ورزشکار شده و به دانشگاه افسرى برود و زندگى نطامى را شروع کند.اما او با اين تفکر پدر جنگيد و موسيقى را دنبال کرد و به همين دليل بدون حمايت پدر راه خود را ادامه داد. و از همسرش كه هميشه و در همه حال آرامش او را فراهم كرده است. بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی - حامی - مانی رهنما - نیما مسیحا و... پرداخت.

مشاهیر: زندگینامه استاد بابک بیات


آثار :

موسيقي فيلم:

تنها مرد محله (1351) شيرتوشير (1351) کيفر (1352) خورشيد در مرداب (1352) هياهو (1353) مسلخ (1353) تنها حامي (1355) فرياد زير آب (1356) برهنه تا ظهر با سرعت (1355) مرگ يزد گرد (1360) نقطه ضعف (1362) سلطان و شبان (مجموعه، 1362) راه دوم (1363) ريشه در خون (1363) مترسک (1363) آتش در زمستان (1364)ا توبوس (1364) جستجو در شهر (1364) صاعقه (1364) ترنج (1365) تشکيلات (1365) طلسم (1365) ايستگاه (1366) شايد وقتي ديگر (1366)شکار (1366) گاويار (1366) گمشدگان (1366) مزدوران (1366) مکافات (1366) ويزا (1366) شاخه هاي بيد (1367)شب حادثه (1367)عروسي خوبان (1367) کشتي آنجليکا (1367) تمام وسوسه هاي زمين (1368) دستمزد (1368)دوسرنوشت (1368) شب مکافات (1368) شنا در زمستان (1368) گل سرخ (1368) پرده آخر (1369) عروس (1369) دو فيلم با يک بليط (1369) آقاي بخشدار (1370)بهترين باباي دنيا (1370)عشق من، شهر من (1370) قرباني (1370) مار (1370)مسافران (1370) موتو (1370) خوش خيال (1371) روز فرشته (72/1371) تماس شيطاني (1371) آتش در خرمن (1371)افعي (1371) بيا با من (1371) ديدار (1372) جنگ نفت کشها (1372)عروسي خون (1373) روز شيطان (1373) توفان (1374) سرزمين خورشيد (1375) ديپلمات (1375) حرفه اي (1375) مردي شبيه باران (1375) پهلوانان نمي ميرند (مجموعه، 1375) مرسدس (1376) جهان پهلوان تختي (1376) ساحره (1376) قرمز (1377) معصوم (1377) فرياد (1377) دوزن (1377) شيدا (1377) ولايت عشق (مجموعه، 1378) دستهاي آلوده (1378)

نوازندگی :

خاكستري (۱۳۵۶)
بت شكن (۱۳۵۵)
مراد برقي و هفت دخترون (۱۳۵۳)
علي كنكوري (۱۳۵۲)
شير توشير (۱۳۵۱)
غريبه (۱۳۵۱)
فدايي (۱۳۵۱)

بازیگری:

سگ كشي (۱۳۷۹))
متولد ماه مهر (۱۳۷۸)
هيوا (۱۳۷۷)

تاريخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن:

بابک بیات 5 اذر سال 1385 به علت نارسایی کبدی در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. این موسیقیدان و آهنگساز در بهشت زهرا قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

نقل قول و خاطرات:
وی در خصوص ساخت موسیقی سریال ولایت عشق به راديو فرهنگ چنین گفت: «واقعا اين قصه و اين سريال و خود امام اثري كه روي من گذاشت بي دريغ عرض كنم من رو زير آب برد. وقتي سريال تمام شد و سرم رو از زير آب در آوردم و از اون دنياي خيالي خودم بيرون اومدم ، نه به خانواده رسيده بودم ، نه به زندگي خودم . تمام وقتم صرف ساخت موسيقي اين سريال بود . حتي فيلمهاي سينمائي كه مثلا سال بعدش قرار داد بسته بودم ، همه اينا رو پس دادم و به ساخت موسيقي سريال پرداختم . مسئله مادي كه پيش مياد، آدم هميشه ماديات رو به دست مياره اما وقتي يك موقعيتي داره كه ميتونه اثر گذار باشه توي مملكتش و توي موسيقي هاش و توي كارش يك هنرمند ميتونه اثر گذار باشه ، اگر كمبودي بگذاره فكر مي كنم كه مديون خواهد بود . تمام جسمم رو تمام تنم رو تمام احساسم روبكار گرفتم و ميتونم ادعا كنم غير از مبلغ خيلي خيلي ناچيز ، تمام مبالغي كه براي قرارداد من گرفته بودم خرج نوازنده و خرج استوديو كردم . يعني ، خوب يك اهنگ ساز وقتي قرارداد مي بنده ، قسمتي از قرارداد رو براي مخارج زندگيش كنار ميگذاره ، قسمتي رو خرج میكنه . من اصلا اين حساب رو نكردم. يعني خرج كردم خرج كردم تا اونجائي كه بتونم آبروي خودم و آبروي سريال و اينكه در ارتباط با اين كار كمبودي نداشته باشم ، انرژيم رو به كار گرفتم»

بامداد بيات در مورد پدرش چنین میگوید:

«پدرم را آهنگسازي خاص و متفاوت مي‌دانم، به دلايل مختلفي كه شامل شخصيت و نوع موسيقي‌شان هم مي‌شود. سبك موسيقي‌شان منحصر به فرد و خاص بوده و ماندگار است به دليل اينكه در موسيقي پاپ، فيلم و سريال، نوعي از موسيقي را ساختند و خلق كردند كه قبل از حضورشان در موسيقي نمونه‌اش را در ايران نداشتيم. يكي از اين دلايل خاص بودن موسيقي‌شان بغض خاصي است كه در آثار غمگيني كه كار كرده‌اند، چه در موسيقي‌هاي فيلم و سريال و چه پاپ، وجود داشته و شما با شنيدن‌شان مي‌توانيد اين بغض را حس كنيد؛ غمي كه شايد به دليل از دست‌دادن برادرم «ماني» و مسائل مختلف در كارهاي ايشان هم سايه انداخته بود. خلاقيت و هنرشان را در آثار مختلف نظير موسيقي فيلم‌ «شايد وقتي ديگر» استاد بيضايي نشان دادند كه اين اثر فواصل ديسونانس و شيطاني و ترس را به همراه داشت كه تقريباً شبيه به موسيقي‌هاي آهنگساز معروف آمريكايي «برنارد هرمن» بوده. اين خلاقيت در موسيقي فيلم‌هاي ديگري هم ديده مي‌شود؛ در موسيقي فيلم‌هايي مثل «مسافران» استاد بيضايي، «كشتي آنجليكا»ي محمدرضا بزرگ‌نيا، «عروس» بهروز افخمي، «دو فيلم با يك بليت» داريوش فرهنگ، «پرده آخر» واروژ كريم‌مسيحي، «شيدا»ي كمال تبريزي، «طلسم» داريوش فرهنگ، «مرسدس» مسعود كيميايي، «دست‌هاي آلوده» سيروس الوند و فيلم‌هاي بسيار ديگري كه شايد شمارشان به بيش از صد فيلم سينمايي برسد و حتي سريال‌هايي نظير «افسانه سلطان و شبان» و «ولايت عشق» يا حتي در موسيقي كودك در سريالي مثل «علي كوچولو» يا موسيقي تئاتر «پيروزي در شيكاگو» به كارگرداني داوود رشيدي.پدرم با اين وجود كه سبك منحصر به فرد خودشان را داشتند متنوع كار مي‌كردند و هميشه براي بهتر نوشتن موسيقي و هنرشان زحمت كشيدند، به همين دليل توانستند آثاري خلق كنند كه از قديم تا به امروز مردم آنها را دوست داشته باشند و موسيقي‌هايشان جاودانه بماند و در گوش مردم، آهنگسازي خاص بمانند. حتي مي‌توان گفت كه خيلي از آهنگسازها بعدها با شنيدن آثار پدرم ناخواسته يا خواسته تا حدودي سبك كاري ايشان را تقليد كردند چون مي‌دانستند اين سبك از موسيقي چه طرفداراني دارد.به دلايل مختلف پدرم را نه تنها پدر خودم بلكه ايشان را پدر موسيقي پاپ و سينمايي ايران مي‌دانم. بيش از صد موسيقي فيلم نوشته‌اند و مثلاً براي اولين بار در سينماي ايران بعد از انقلاب از صداي سوت انسان در فيلم «شكار»ساخته مجيد جوانمرد استفاده كردند.تاريخ نشان داده كه هنرمنداني مثل «موتسارت» و «بتهوون» و آهنگسازهاي خاص را در زمان زنده‌بودن جسمي‌شان آن طور كه بايد نشناخته و قدر ندانسته‌اند، بلكه سال‌ها بعد، صد سال، 200سال يا حتي قرن‌ها بعد از پرواز روح‌شان متوجه قدر و ارزش‌شان شده‌اند و آثارشان نيز سرمشق و درس آهنگسازان دوره‌هاي بعدي‌شان شده و من ايمان دارم كه پدر من هم يكي از آنهاست. تمام تلاشم را مي‌كنم تا بتوانم ادامه‌دهنده راه ايشان باشم. كاش بتوانم».

دانلود آهنگ دلم گرفته (فیلم سام ونرگس )با صد ای حامی و موسیقی استاد بابک بیات


مشاهیر: زندگینامه استاد بابک بیات


منابع:
ویکی پدیا
http://rezaheydari.persianblog.ir
http://madar25.blogfa.com
http://www.parscloob.com/
http://farsika.ir
http://www.hamshahrionline.ir
http://isna.ir


2
2
0
2 نفر

2 نظر

  1. سلام علیکم
    دست تون درد نکنه ،این خیلی خوبه،کارشناس کمک میکنه هنرمندان کشورمون روبهتر بشناسیم
  2. سلام خواهش میکنم ، ممنونم از نظرهای خوب همیشگیتون

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.