منتظران موعود.درباره انتظار امام زمان(عج).انتظار مولابمان حضرت مهدی.درباره حضرت ولی عصر (عج). مهدی فاطمه درزمان غیبت.احادیث درزمان غیبت مولایمان مهدی فاطمه.روایات درزمان غیبت امام زمان.امام زمان درزمان غیبت.آشنایی باامام زمان سایت رسمی مجید اخشابی
ادامه هفته قبل:
فتنه و آزمايش سخت در آخر الزمان

در بخشى از دعاى افتتاح آمده است: اَللَّهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَة وَ لِيِّناَ وَ كَثرَةَ عَدُوِّنا و قِلّةَ عَدَدِنا وَ شِدَّةَ الْفِتَن بِنا و تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا.
بارالها به درگاه تو شكايت مى كنيم از فقدان پيغمبرت6 و از غيبت امام ما و بسيارى دشمن ما و كمى عدد ما و فتنه هاى سخت بر ما و غلبه محيط روزگار بر ما يكى از سنّت هاى مهم و تغييرناپذير الهى، سنت امتحان است...



بر طبق اين سنت هركس كه ادعاى ايمان نكند و خود را مؤمن بداند، مورد آزمايش الهى قرار خواهد گرفت تا علاوه بر اين كه خود را بهتر بشناسد با قبولى در اين امتحانات بر درجات و رشد خود بيفزايد. قرآن كريم مى فرمايد: اَحَسِبَ النّاسُ اَنْ يُتْرَكُوا اَنْ يَقُولُوا آمَنّارُهُمْ لايُفْتَتُون (عنكبوت / 1) آيا مردم گمان كرده اند، به صرف اينكه بگويند ايمان آورده ايم، رها مى شوند و آزمايش نمى شوند. امام رضا (ع) درباره آزمايش هاى الهى قبل از ظهور چنين مى فرمايند: واللَّه ما يَكُونُ ما عَدُوُّنَ اَعْيُنكُمْ اِلَيْهِ حَتِىَّ تُمَحَّصُوا وَ تُمَيَّزُوا حَتَّى لايَبْقى مِنْكُمْ اِلّا الْاَنْدَرُ فالْاَنْدَرُ
(بحارالانوار، ج 52، ص 114)
سوگند به خدا آن چه چشم بدان دوخته ايد، نخواهد شد تا اين كه آزمايش شويد و (مؤمن و منافق) از هم جدا گردند و تا اين كه از شما باقى نماند مگر نادرترين پس نادرترين.«./ آنچه مسلم است فتنه ها و آزمايش هاى آخر الزمان به قدرى است كه بسيارى از مدعيان ديندارى و ولايت اهل بيت (ع) دست از ديندارى خود بر مى دارند امام صادق (ع) در اين باره فرمودند: به خدا قسم شما شيعيان امتحان مى شويد و غربال خواهيد شد. چنان كه دانه تلخ از ميان گندم جدا مى شود. در(همان، ص 101)
اين حال امام على (ع) درباره نقش تقوا در نجات از فتنه ها مى فرمايند: اِعْلَمُوا اَنّه مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يِجَعْلَ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَن وَ نوراً مِنَ الظَّلم بدانيد كه هركسى تقواى الهى داشته باشد، خداوند براى او راه خروجى از فتنه ها و نورى در تاريكى قرار(نهج البلاغه، خطبه 183)
مى دهد.

شناخت خدا در پرتو شناخت امام

در دعاى افتتاح آمده است:
يَعْبُدُكَ لايُشرِكُ بِكَ شَيْئاً
خوف او را پس از اين مدّت بدل به ايمنى گردان، تا تو را بپرستد و هيچ به تو شرك نياورد. اما حقيقت مجسم است حضور او در ميان مردم، توحيد و يكتاپرستى را گسترش مى دهد. حقيقت شناخت خدا، تسليم شدن نسبت به حجت اوست و آن كسى كه چنين تسليمى ندارد، در واقع موحّد نيست چنين كسى سر تسليم در مقابل امامان كفر فرو مى آورد و ولايت آنان را مى پذيرد و از اين رو بدون نكه خود بداند، مشرك شده است امام باقر (ع) مى فرمايند: اِنّ اللَّهَ عَزّوجَلَّ لَصَبَ عَلِيّاً (ع) عَلَماً بَيْنَهُ و بَيْنَ خَلْقِهِ و مَنْ نَصَبَ مَعَهُ شيئاً كانَ مُشْركاً همانا خداى عزّوجل على (ع) را پرچم و نشانه ميان خود و آفريدگانش(اصول كافى، باب الايمان و الكفر، باب الكفر، ح 20)
قرار داده است و هركس براى ديگرى در كنار او مقامى قائل شود، مشرك است. / شرك نسبت به خو اين است كه در برابر خدا و آن راهى كه خدا براى بندگى خود قرار داده، چيزى را قرار دهيم، بنابراين، بعضى از مشركين براى خدا شريك قائلند و برخى ديگر براى رسول خدا وعده اى در برابر امام، شريكى قرار مى دهند، هر سه گروه از اين جهت كه مشركند با هم تفاوت ندارند. بنابراين همانطور كه معرفت امام، هم طريق توحيد است و هم نشانه و مويه آن، دشمنى با امام نيز، هم طريق شرك است و هم نشانه و ميوه آن ابو حمزه ثمالى از امام باقر (ع) نقل مى كند: اى ابوحمزه، همانا فقط كسى خدا را عبادت مى كند كه او را شناخته باشد ولى آن كسى كه خدا را نشناخته، گويى غير خدا را گمراهانه عبادت مى كند. عرض كردم: معرفت خدا چيست؟ فرمود: اينكه خدا را تصديق كند و محمد رسول خدا6 را تصديق كند. همراه با دوستى على (ع) و پذيرفتن امامت او و امامان هدايت پس از او و بيزارى جستن از دشمنانشان به سوى خدا و شناخت خدا چنين است.
(بحارالانوار، ج 2 (ع)، ص 27
پيام: حقيقت خداشناسى، در شناخت و پيروى كامل از حجت خدا صورت مى گيرد و دشمنى با امام نيز طريق شرك و گمراهى است.


نویسنده: سید حسین اسحاقی

ادامه دارد...


{ باتشکر از سرکار خانم لیلا ملکیان_مسئول بخش خوشنویسی}


محمدمهدی اصفهانیان
مسئول: انجمن میکس ومونتاز
و دین و اندیشه
ایمیل: mehdiesfehanian@yahoo.com
نام کاربری: mehdi esfehanian
Id یاهو: mehdi.esfahanian

 

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.