عرفان:اسرار حق

22 تیر 1391   Negin Bagherani   مطالب و مقالات, علوم انسانی, عرفان   0 نظر   754 بازدید   |

 

دهان خویش دوختن را خبلی جاها شنیده ایم اما این واژه معنای وسیع تری دارد بخصوص در عالم عرفان. گویند: هرکه را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند عرفان یعنی اینکه تو چیزی دبده و شنیده ای اما نمی توانی وصفش کنی. نمی توانی آن را بیان کنی...



یعنی اینکه با حقیقتی روبرو شده ای که آنقدر بزرگ و فرا گیر است که نمی توانی در هیچ واژه ای آن را بگنجانی حتی در واژه خدا. زیرا خود خدا هم نمی توان وصف کرد. این فقط واژه است اینهایی که ما به کار میبریم فقط بازی با کلمات هستند که سرهم میشوند و لغت و جمله ای را میسازند واقعیت بسیار غنی تر و فرا تر است. زمانی که از چیز زیبایی سخن می گوییم فقط میشود از زیبایی گفت، اما شرح چگونه زیبا بودن را نمی توان داد. طلایی و سفید و نقره ای و ...فقط واژه است و بسیار فقیر و با اینها نمی شود چیزی را وصف کرد اگر بگوییم خدا در واقع فقط حرفش را زده ایم ولی خودش نیست. معنی اش را درک نمی کنیم به قول موریس مترلینگ که گفته بود: ما از تمان صفات خداوند لایتناهی بودنش را تا حدودی درک می کنیم و از بقیه آنها هیچ چیز نمی دانیم. مگر اینکه خود خدا را دیده باشیم. آنان که دیده اند گنگ شده اند، و دست از سخن گفتن کشیده اند زیرا دقیقا به چیزی رسیده اند که ما اکنون در موردش حرف میزنیم. آنان دیگر در مورد حقیقت حرف نمیزنند چون میدانند نمیتوان چیزی گفت اما را نشان می دهند و نقشه هایی نشان میدهند که موجب میشود در مسیر درست قدم برداری. خیلی ها گمان می کنند عرفان یعنی دین و برسر این ماجرا اختلافات بسیاری در ادیان اسلام و مسیح و یهود پیش آمد. در تمام ادیان کسانی بودند که راه را می دانستند و خداوند را ملاقات کرده بودند. پس ادیان الهی در این نقطه مشترگ هستند اما عرفان روح دین است. مغز را رها کردن و با قلب اندیشیدن است. زیرا قلب به روح نزدیک تر است و آنچه می شنود بهتر درک می کند. دین می گوید که هستی را نمی توان راز زدایی نمود و پرده هایش را کنار زد. زیرا هرچه بیشتر پیش روی مبهوت تر میشوی. اما عرفان خلاف این را اثبات می کند و می گوید: زمانی که با خالق هستی ملاقات کنی همه چیز را خود او برایت حل و فصل می نماید به این صورت که دیگر هست و نیست برایت فرقی نمی کند و رازی نیست که بخواهی بدانی. پس دیگر چیزی برایت فرقی نمی کند. نه به این دلیل که ادیان گفته اند همه چیز یعنی خداوند بلکه به خاطر درک و دیدن خود او.




به همت: سونیا خندان (با گریزی به کتاب راز نوشته اشو راجنیش)
مسیول انجمنهای: عرفان_ مسایل مختلف ادبی.
ایمیل: hakimnezami9990@yahoo.com
0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.