مقالات هنری سینما فیلم های سینمایی تازه های سینما سینمای دینی سینمای مذهبی سینمای ماورایی ارواح فرشته خرافه پرستی عرفان کابالا تجربه نزدیک به مرگ عالم غیب عالم ماورا عالم میانه سریال های مناسبتی سریال های ماه رمضان رسانه ملی فیلم درست مثل بهشت مارک والترز مارک رافالو ریس ویترسپون فیلم روح جری زوکر تفکر ماتریالیستی جهان بریا چهان پرزیرا عالم ماده ارواح سرگردان سریال ملکوت مهدی سلوکی محمدرضا شریفی نیا عقاید اوانجلیستی عرفان غربی سایت رسمی مجید اخشابی
مروری کوتاه بر کپی برداری از آثار متافیزیک
هنر همانند علم، زمانی اصالت می یابد که بدیع باشد و سبب بدعت شود، از بدعت نهادن در هنر اصالت حاصل می شود وگرنه هم چون علم، کشف کشفیات دیگران ارزشی چون پول سیاه دارد، اما در برخی تولیدات تلوزیونی ما که جزیره ای برای برون تراویدن تازه ها نیست، قانون چهارم نیوتون حاکم است. این قانون به کارگردان یا فیلم نامه نویس پیشنهاد می دهد: "شب نمونه خارجی را تماشا کن و با همان چاشنی خرافه آمیز، فیلم نامه اش را به نگارش دربیاور- مهم نیست حاصلش چیزی جز تقلید چشم و گوش بسته نباشد، مهم آن است که طبق قانون چهارم نیوتون تو را عزت خواهد داد." و این گونه تراژدی مجموعه هایِ مناسبتی در قالب سریال هایِ ماورایی شکل می گیرد...



مقالات هنری سینما فیلم های سینمایی تازه های سینما سینمای دینی سینمای مذهبی سینمای ماورایی ارواح فرشته خرافه پرستی عرفان کابالا تجربه نزدیک به مرگ عالم غیب عالم ماورا عالم میانه سریال های مناسبتی سریال های ماه رمضان رسانه ملی فیلم درست مثل بهشت مارک والترز مارک رافالو ریس ویترسپون فیلم روح جری زوکر تفکر ماتریالیستی جهان بریا چهان پرزیرا عالم ماده ارواح سرگردان سریال ملکوت مهدی سلوکی محمدرضا شریفی نیا عقاید اوانجلیستی عرفان غربی سایت رسمی مجید اخشابی
1-"پنج کیلومتر تا بهشت" ضمن قرابت با خرافه و فاصله گیری هزاران مایلی از مرز جاهلیت، در شب های رمضان امسال، توجه بسیاری را برانگیخت، اما از این ماوراء و ماوراءبازی که گریبان تلوزیون را رها نمی کند، خرافه در کام بیننده رسانه ملی هنگام میل افطار ریخته می شود. "پنج کیلومتر تا بهشت" مبتلا به سندرم گرته برداری فرنگی و گرده افشانی وطنی است. محور اصلی درام این سریال برداشتی از فیلم "درست مثل بهشت (JUST LIKE HEAVEN) محصول 2005به کارگردانی مارک والترز است . مارک رافالو و ریس ویترسپون در این فیلم نقش هایِ اصلی را ایفا کرده اند. در این فیلم الیزابت (با بازی ویترسپون) رزیدنت پُرکار و فداکار، پس از بیست ساعت کار در بیمارستان، عازم خانه است که پشت رل اتومبیل خوابش می برد و به شدت تصادف می کند و به اغما می رود. چند هفته بعد، مردی به نام "دیوید" (رافالو) آپارتمان الیزابت را اجاره می کند، ولی بلافاصله متوجه می شود که الیزابت کاملا هم خانه را خالی نکرده است. جسم الیزابت شاید مرده باشد، ولی روحش کاملا زنده است. "درست مثل بهشت" در ادامه سلسله فیلم هایی ساخته شده که از دهه 1930در سینما آغاز شدند و نام آشناترین آنها "روح" (ساخته جری زوکر،1990)است.دیوید تنها کسی است که می تواند او را ببیند و صدایش را بشنود(پاتریک سوایزی و وپی گلدبرگ را در روح به یاد می آورید). در مجموعه "پنج کیلومتر تا بهشت" هم ضمن وجود این پی رنگ، شاهد حرکت ارواح با شکل ماتریالیستی همانند این نمونه هایِ غربی هستیم که به طور خاص شباهت فراوانی با فیلم روح دارد، به ویژه اشاره به احشام حیواناتی که تجربه رویت ارواح را دارند؛ شاید گربه بحث برانگیزترین حیوانی که می تواند حضور ارواح را درک کند و این نکته از نگاه فیلم نامه نویس و کارگردان "پنج کیلومتر تا بهشت" هم مغفول نمانده است.

2-دیگر پیرنگ چنین روایت هایی حاصل عالمی است که در عرفان کابالایی "عالم میانه" خوانده می شود و فرد نیمه جان در آن عالم می تواند از جهان دوم(بریا) به جهان "پتزیرا" رجوع و اشتباهات مرتکب شده در این دنیا را جبران کند. روایت سریال "ملکوت" که سال گذشته در رسانه ملی پخش شد، این سیر را به صورت دیگری نشان داد و حاج فتاح سلطانی(محمدرضا شریفی نیا) در نوعی از زندگی نوری به همراه فرشته ای که صاحب یک زندگی ناری است، مصائب جهان ماتریالیستی فتاح سلطانی را حل کردند. در سریال "پنج کیلومتر تا بهشت" هم امیر حسین(مهدی سلوکی) در جهان "پتزیرا" از خلقت ناری خویش فاصله گرفته و در اثر کما صاحب یک زندگی نوری می شود و می تواند مصائب خود در عالم ماده را حل و فصل کند . با این توضیح آیا کارشناسان دینی بازهم باید ساکت بنشینند؟ خرافه پردازی در برخی از این تولیدات به هیچ وجه قابل پردازش نیست و باید پذیرفت این سریال ها که گرته برداری و کپی برداری از باورهای غربی است، سبب بسط این خرافه ها می شود.
مقالات هنری سینما فیلم های سینمایی تازه های سینما سینمای دینی سینمای مذهبی سینمای ماورایی ارواح فرشته خرافه پرستی عرفان کابالا تجربه نزدیک به مرگ عالم غیب عالم ماورا عالم میانه سریال های مناسبتی سریال های ماه رمضان رسانه ملی فیلم درست مثل بهشت مارک والترز مارک رافالو ریس ویترسپون فیلم روح جری زوکر تفکر ماتریالیستی جهان بریا چهان پرزیرا عالم ماده ارواح سرگردان سریال ملکوت مهدی سلوکی محمدرضا شریفی نیا عقاید اوانجلیستی عرفان غربی سایت رسمی مجید اخشابی
3-موضوع دیگر "تجربه نزدیک به مرگ" است. این واژه در انگلیسی و اصطلاح علوم روحی به EXPERIENCES NEAR DEATH که به اختصارNDE نامیده می شود مشهور است و جزیی مشترک از عقیده کابالاها و اوانجلیست ها محسوب می شود. امروزه فیلم های فراوانی در مورد این تجربه دروغین ساخته می شود و طوری در غرب راجع به این موضوع بحث می شود که گویی حقیقت دارد. این موارد اغلب در NGOهای مختلف ثبت می شود. "تجربه نزدیک به مرگ" به حالتی گفته می شود که فرد پس از سانحه یا در اثر بیماری مرگی موقت را تجربه کرده، اما پس از مدتی با بازگشت روح به کالبد، به جهان فیزیکی باز می گردد. در فیلم هایِ مستند پزشکی و یافیلم هایِ سینمایی به دفعات دیده اند که فردی مثلا در اثر سکته قلبی به بیمارستان اعزام شده و تلاش پزشکان و شوک الکتریکی نتوانسته آن را بازگرداند. قلبش از تپش باز ایستاده، اما درست قبل از اعلام مرگ و در آخرین لحظه دستگاه ضربان تپش قلب را ثبت کرده و در کمال شگفتی فرد به زندگی بازگشته است. مدت زمان آغاز سکته تا ثانیه آخری را که ضربان قلب شروع به فعالیت مجدد کند، تجربه مرگ موقت می نامند. اما خرافه از این جا آغاز می شود که بیش از هشتاد درصد از این گروه افراد در طول این مدت شاهد مرگ خود و تجربیات ماروایی شده اند . بر اساس این تجربه کاملا متوهم و براساس عرفان کابالا عالم میانه تعریف می شود . دقیقا از روی همین تجربه و بر اساس همین عرفان فیلم سینمایی و سریال تولید و کپی برابر اصل آن، در این جا ساخته می شود. در صورتی که عالم میانه، مثل عالمی که در سریال سال گذشته "ملکوت" نامیده شد، عالمی است که روح در آن قدرت اجرایی پیدا می کند و می تواند خود را به اطرافیانش نشان دهد، نه این که مثل امیرحسین و این دختر سرگردان مینا دوشنبه ها به شمال برود یا سرکلاس دانشگاه حاضر و مشغول به علم آموزی شود!
این ارواح سرگردان هرموقع حوصله شان سر رفت سینما می روند؛ آیا مضحک نیست این شوخی هایِ خرافه آمیز با عالم ماورا؟ قران در آیات متعددی تخیل را مذموم برمیشمرد و در نخستین آیات سوره بقره چنین می آورد که مومنان کسانی هستند که به غیب اعتقاد دارند سپس نماز به جا می آورند و زکات می دهند. یعنی برای مومن بودن اعتقاد به غیب اصالت می یابد، بااین حساب نمی توان نتیجه گرفت هرکسی با تخیل مذموم خود، تصویر غیب را در اذهان مسلمانان تخریب کند، گناهکار است؟

برگرفته از هفته نامه |پنجره|

به همت: طاهره جعفری-
EMAIL & ID: LINATANHA@YMAIL.COM

 

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.