تاریخی:آخناتن

29 آبان 1390   Negin Bagherani   مطالب و مقالات, علوم انسانی, تاریخی   0 نظر   638 بازدید   |

 

آخناتن مقاله تاریخی سایت رسمی مجید اخشابی
تلاش برای ساماندهی مجدد

در ابتدا آخناتن اجازه داد تا معابد خدایان کهن همچنان برقرار بمانند، بیش تر مصریان عادی هنوز می توانستند خدایان سنتی خود را پرستش کنند. با وجود این، پس از چند سال آخناتن معابد را بست و اعلام کرد که پرستش آتن مذهب دولتی رسمی است. مجسمه ها و نقاشی های نشان دهنده سایر خدایان و الهه ها نابود شدند. اشراف و ماموارنی که اعتقادات جدید را پذیرفتند پاداش گرفتند. کلهنانی که از خدایان دیگر پیروی کرده بودند مغصوب واقع شوند...



مورخ ا. روزالی دیوید در کتاب پادشاهی مصر، دگرگونی هایی را که آخناتن در مصر ایجاد کرد چنین توضیح داده است: (او همراه با ملکه اش، نفرتیتی، پایتخت جدیدی تاسیس کرد که در آن جا توانست به پرستش آتن، خدای عجیب بی شکل، ادامه دهد. پس از چند سال مذهب او انحصاری شد و یابودهای سایر خدایان نابود گردیدند و صدمه دیدند، و کهانت ها و عبادت های آن ها به پایان رسید.)

آخناتن با پشت کردن به اعتقادات باستانی مصری، یکتنه حیطه مذهب مصری را دگرگون ساخت. خدایانی که مصریان قرن ها تکیه کرده بودند به یکباره از اهمیت افتادند. اعتقادات عمیق به ساختار آسمان ها و قدرت آرامش بخش خدایان برای اداره دنیا دستخوش تردید گردید. آخناتن مردم مصر را واداشت تا بسیاری از آنچه مقدس می شمردند مورد تردید قرار دهند و رها کنند. او با این کار جامعه را دستخوش بحرانی در ایمان و اعتماد ساخت که هرگز به طور کامل از آن بهبود نیافت.

به علاوه او به مذهب جدید چنان اشتغال ذهنی یافت که ستیز رو به رشد هم در داخل پادشاهی و هم در خارج از مرزهای آن را نادیده گرفت. او به خطر فزاینده مهاجمینی که نواحی همسایه مصر را تسخیر کرده بوند و مصر را تهدید می کردند ، توجه نشد. در نتیجه ، قدرت نظامی مصر رو به زوال رفت و این کشور به هدفی بی حفاظی برای تسخیر تبدیل گردید.
سلطنت آخناتن فقط حدود ده سال به طول انجامید. هنگامی که او در گذشت ، مصر به سرعت به اعتقادات کهن خود بازگشت. ولی آسیب وارد آمده بود. در این زمان کاهنان خلع ید شده نومیدانه به خدایان خود و طریقه زندگی خویش روی آوردند. چنان که مورخ مایکل رایس توضیح داده است، (( پس از تجدید پرستش آمن و تعیین مجدد تبس به عنوان پایتخت مصر، کاهنان مصمم شدند تا قدرت خود را حفظ کنند و افزایش دهند، و با این کار، مخاطره پیگرد دیگری از سوی شاهی بدعتگذار یا مغرور را برطرف کنند.))
کاهنان خدایان خاص هر چه بیش بر سر قدرت و ثروت با یکدیگر به جنگ پرداختند. آن ها دیگر به سادگی از خواست یک شاه اطاعت نمی کردند، و دیگر به شاه اجازه نمی دادند تا کاهن عالی کشور باشد. آخناتن به کاهنان ثابت کرد که آن ها دیگر نمی توانند به سلطنت اعتماد کنند، و شالوده های مذهب مصر به تدریج درهم شکست.
سال های پس از سلطنت آخناتن سرشار از آشوب و جنگ بود. سرانجام ستی اول (سلطنت1318 – 1304 ق.م) ، پسر رامس اول ، توانست مهاجمان خارجی را شکست دهد و مجددا" ثبات را در مصر برقرار سازد. بنا به گفته مورخ دیوید:
ستوس ] ستی[ ، که همراه با پسرش قرار بود سیاست احیاء شکوه گذشته را اجرا کند، در این زمان عازم تسخیر مجدد امپراتوری آسیایی از دست رفته مصر گردید.... . امپراتوری در پایان دوره سلسله هجدهم احتمالا" از دست نرفته بود، اما ایلات وفادار در معرض تهدید شمار فزاینده ای از دشمنان مصر قرار داشتند..... . ستوس پیروز و سلطه مصر را بر بخشی از سوریه مجددا" برقرار کرد.
اقدامات ستی آخرین آغاز برای مصر باستان بود. او با بازگرداندن بخشی از قدرت کشور، صحنه را برای پسرش رامسس دوم آماده ساخت ، تا او به یکی از مشهور ترین و مورد توجه ترین شاهان مصر در دوره پادشاهی مصر در دوره پادشاهی جدید تبدیل شود.


به همت : مرضیه بخشایی

مسئول انجمن های: تاریخ، مناسبتها، تاریخ(کتابخانه)، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، اجتماعی، دانستنی ها(موسیقی)، اخبار اجتماعی

ایمیل : bakhshaei2009@yahoo.com

 

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.