موعودشناسی: نقش زنان در انقلاب حضرت مهدي موعود

 

بدون ترديد، نقش زنان در تاريخ اسلام، نقش بسيار مهم و تعيين کننده اي بوده و هست. در صدر اسلام، زناني چون نسيبه را مشاهده مي کنيم که در جنگ احد از رسول خدا (ص) دفاع مي کرد و در اين راه زخمي گرديد. و نيز در جنگ احد، بدن امام علي (ع) پر از زخم شده بود، به طوري که بدن آن حضرت از شصت جا جراحت سخت برداشت. پيامبر اکرم (ص) دو زن را به نام سليم و ام عطيه مأمور مداواي حضرت علي (ع) نمود، و آنها طبق ماموريت به زخم بندي مشغول شدند.

همچنين نقش پر اهميت زهراي اطهر (س) در دفاع از حريم ولايت، و رسوايي غاصبان خلافت، امري است روشن و معلوم که در جاي خود بحث شده است. زنان در انقلاب جهاني حضرت مهدي (عج) نيز داراي نقش مهمي هستند.

چنانکه امام صادق (ع) به مفضل بن عمر مي فرمايد: «با حضرت قائم (عج) سيزده زن همراه است. عرض کرد: آنها چه کار مي کنند؟ حضرت فرمود: مجروحين را مداوا و بيماران را پرستاري مي کنند، همانطور که در زمان پيامبر (ص) چنين بود.» (اثبات الهداه، شيخ حر عاملي، ج 7، ص 150)

و نيز امام باقر (ع) فرموده است «سوگند به خدا، سيصد و اندي مرد مي آيند که در ميانشان 50 نفر زن هستند، در مکه اجتماع مي کنند بي آنکه قبلا وعده داده باشند، آمدنشان مانند ابرهاي پاييزي است.» (بحار الانوار، علامه مجلسي، ج 52، ص 223)

با توجه به اين مقدمه مي‌توان گفت:

الف. در ديدگاه اسلام، حضور زن در امور اجتماعي، يك مسئله پذيرفته شده است و مي‌توان براي آن، مؤيد‌هايي را ذكر كرد:

1. حضور جدي حضرت زهرا عليها السلام و زينب كبرا عليها السلام در امور اجتماعي و سياسي.

2. حضور زنان در ميان سپاهيان پيامبر صلي الله عليه و آله كه وظايفي همچون رساندن آب و غذا به رزمندگان، پرستاري مجروحان، تهيه دارو، رساندن مهمات، انتقال شهدا، تشويق رزمندگان و… داشتند. چنين چيزي را در سيره جنگي حضرت امير عليه السلام نيز مي‌توان ديد؛ مثل داستان حضور زني به نام سُوده حمداني در جنگ صفين كه رزمندگان را عليه معاويه تشويق مي‌كرد.

ب. از آن‌جا که سيره امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ادامه سيره پيامبر صلي الله عليه و آله و امام علي عليه السلام است، قطعاً در دولت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز زنان از ياري آن حضرت محروم نخواهند بود. چنان که امام صادق عليه السلام در مورد فعاليت آنها فرمود: «زنان همان كارهايي را كه در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله انجام مي‌دادند، در زمان حضرت قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز انجام خواهند داد».(اثبات‌الهداة، ج3، باب32، فصل48، ص575، ح725)

در برخي روايات فقط به گونه اجمال به حضور زن تأكيد شده و نامي از تعداد آنان برده نشده است. در برخي روايات به سيزده زن اشاره دارد كه هنگام ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف با ايشان خواهند بود.(اثبات‌الهداة، ج3، باب32، فصل48، ص575، ح725)

البته اين روايت، تعداد زنان رجعت‌كننده در زمان ظهور حضرت را بيان مي‌كند. همچنين برخي روايات تعداد زنان را در جمع ياوران اصلي حضرت، پنجاه نفر بيان كرده‌اند؛ در دسته ديگري از روايات، تعداد ياران زن تا چند هزار نفر برشمرده شده است.(نشانه‌هايي از دولت موعود، ص83)

البته اين زنان غير از ياوران اصلي حضرت هستند.

در نتيجه مي‌توان گفت با توجه به سيره نبوي و علوي، حضور زن در حكومت حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف و ميان ياران آن حضرت، امري مسلّم است، ولي بايد توجه داشت كه ياري رساندن زنان به حضرت (بر خلاف آنچه به ذهن متبادر است) به جبهه جنگ منحصر نيست؛ بلكه عرصه‌هاي مختلفي چون حوزه فرهنگ و سياست، امور اجتماعي و تربيتي را نيز در برمي‌گيرد. حوزه‌هايي كه در آنها ميدان ياري براي زنان با حفظ كرامت آنها، باز است و زنان در حكومت حضرت مي‌توانند در اين عرصه‌ها نقش داشته باشند.(براي مطالعه بيشتر، ر.ك: سيماي آفتاب، حبيب الله طاهري؛ نشانه‌هايي از دولت موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، نجم الدين طبسي)

 

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.