درخت، آواز و روپیه

درخت، آواز و روپیه

سینمای هند وتلاش برای تسخیر بازارهای جهانی
بزرگترین تولید کننده فیلم در جهان است و از این لحاظ از هالیوود پیشی گرفته است.
مقایسه هالیوود و بالیوود
هزینه تولید فیلم های بالیوودی گاهی به میلیاردها دلار می رسد. گران ترین تولیدات بالیوودی با بودجه ای در حدود 20 میلیون دلار تولید می شوند. بودجه فیلم های بالیوودی معمولاً توسط توزیع کنندگان خصوصی و در برخی موارد استودیوهای بزرگ هندی تامین می شود...



بانک ها و موسسات مالی هند اجازه اعطای وام یا تسهیلات به استودیوهای فیلم سازی در این کشور را ندارند. برخی از سرمایه گذاری ها هم از طریق مسیرهای غیرقانونی و توسط گروه های مافیایی هندی انجام می شود.
دخالت تبهکاران بمبئی در بالیوود فقط محدود به سرمایه گذاری یا اعمال فشار بر فیلم سازان و تهیه کنندگان نیست و در برخی موارد به قیمت جان کارگردانان بالیوودی نیز تمام شده است. یاش راج فیلمز، دراما پروداکشنز، موکتا آرتز، یو تی وی موشن پیکچرز، ادلبزاند ساهارا انترتیمنت و راموجی فیلم سیتی، مهم ترین شرکت های فیلم سازی بالیوود هستند.
به رغم این که بلیت های فروخته شده در هند به مراتب بیشتر از آمریکاست، اما درآمد سینمای هند بسیار کمتر از همتای آمریکایی اش است. البته دلیل اصلی آن این است که قیمت بلیت سینماها در هند بسیار کمتر از آمریکاست. از سوی دیگر در آمریکا فیلم ها حدود 40 تا50 درصد از بودجه خود را صرف بازاریابی می کنند، اما این رقم در هند به طور متوسط 15 درصد است.
افزون بر این ها، هرچند کپی و پخش غیر قانونی محصولات هم برای بالیوود و هم برای هالیوود یک معضل بزرگ است، اما این مشکل برای هندی ها شکلی پیچیده تر دارد. دی وی دی فیلم های هندی پیش از اکران رسمی آنها در بازار فروخته می شود .
همچنین فیلم های هندی بدون خرید حقوق مادی از شبکه های محلی مختلف در هند و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا پخش می شوند و صنعت سینمای هند از این محل نیز زیان زیادی را متحمل می شود . البته فروش فیلم های بالیوودی در بازار داخلی نیز تا حدی کاهش یافته است و از سوی دیگر فروش فیلم های خارجی در بازار سرگرمی هند در حال افزایش است .

جریان جدید در آمدها در بالیوود
هم اکنون قیمت بلیت در هند یک پنجم چین، یک هفتم آمریکا، و یک سوم روسیه است. مجموع درآمدهای صنعت فیلم در هند از 3/3 میلیارد دلار در سال 2008 با کاهشی 20 درصدی به 1/85 میلیارد دلار در سال 2010 رسید. به همین دلیل است که شرکت های بزرگ فیلم سازی هندی نیز به دنبال تنوع بخشی به درآمدهای خود هستند و می خواهند میزان اتکا به درآمد ناشی از فروش فیلم ها در گیشه را کاهش دهند. یکی از این روش ها جدید کسب درآمد، مانند شرکت های آمریکایی، تمرکز بر بازار تلوزیونی در هند است. کارشناسان پیش بینی کرده اند در آمدهای جانبی، 20درصد از کل درآمدهای شرکت های فیلم سازی هندی در سال 2015 را تشکیل می دهند . برخی که خوش بین تر هستند حتی رقمی بین 40تا50 درصد را پیش بینی می کنند.
طی سالهای اخیر بازارهای تلوزیونی در هند به شبکه های سودآور تبدیل شده است. . تعداد شبکه های تلوزیونی از پنج شبکه در سال 1991 به 550 شبکه در سال 2010 رسیده است . پخش تلوزیون در هند ارزشی معادل 6/6میلیارد دلار دارد و نزدیک به 600 میلیون نفر در این کشور شبکه های مختلف تلوزیونی را تماشا می کنند . هم اکنون 138 میلیون خانه در هند تلوزیون دارند. هند از نظر خانوارهای دارای تلوزیون، پس از چین و آمریکا، سومین کشور جهان است.

بالیوود در بازارهای جهانی
طی سال های اخیر فروش فیلم های بالیوودی در کشورهای دیگر به ویژه انگلیس، کانادا و آمریکا افزایش یافته است. هرچند که بخش عمده ای از مخاطبان فیلم های بالیوودی در این کشورها را مهاجران هندی تشکیل می دهند. البته نمایش خارجی فیلم های بالیوودی فقط به این کشورها محدود نیست. برخی کشورهای آفریقایی به شکلی سنتی از مشتریان بالیوود محسوب می شوند. سومالی، نیجریه، چاد و اتیوپی از جمله کشورهایی هستند که فیلم های هندی درآنها طرفداران خاص خود را دارد. رویکرد محبوبانه تر فیلم های بالیوودی به زنان و فرهنگ های جوان (در مقایسه با فیلم های هالیوودی)، یکی از دلایل استقبال از فیلم های هند در آفریقاست. اما منطقه جنوب شرق آسیا و کشورهای بنگلادش، نپال، پاکستان و سریلانکا نیز همواره بازاری مهم برای فیلم های بالیوودی هستند. این در شرایطی است که دولت پاکستان اکران و پخش فیلم های هندی را در این کشور ممنوع کرده است و این نسخه های غیرقانونی فیلم های هندی هستند که به خانه های پاکستانی ها راه پیدا می کنند و در نتیجه درآمدی نصیب شرکت های هندی تولید کننده فیلم ها نمی شود. به جز این، سینمای هند در افغانستان، اردن، مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، مالزی، چین، تاجیکستان و ازبکستان نیز طرفدارانی برای خود دارد و برای نمونه فیلم های بزرگ هندی معمولا از همان ابتدا با زیرنویس عربی به خریداران عرب فروخته می شود و با شبکه هایی به شکل اختصاصی فیلم های هندی را برای کشورهای عرب زبان پخش می کنند.
اما طی سال های اخیر، انگلیس یکی از بازارهای اصلی سینمای هند بوده است و قرار گرفتن یک یا چند فیلم هندی در فهرست 10 فیلم پرفروش در این کشور، به امری عادی تبدیل شده است . آلمان، هلند، کشورهای اسکاندیناوی و به ویژه جمهوری استقلال یافته شوروی سابق از دیگر مشتریان جدی سینمای هند هستند.
همانطور که اشاره رفت فیلم های هندی در آمریکا نیز طرفدارانی دارد. در سال2005 درامد شرکت های بالیوودی از فروش محصولات خود در امریکا بالغ بر 100 میلیون دلار بود. به عبارت دیگر فیلم های هندی پرفروش ترین فیلم های خارجی(غیر انگلیسی زبان) در آمریکا هستند. مهاجران هندی در استرالیا، نیوزلند و چند کشورکوچک دیگر در اقیانوسیه، پای فیلم های هندی را به این کشورها نیز گشودند.
سینمای هند را چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، باید بپذیریم که در حال گسترش است. با ادامه رشد بالای اقتصادی هند و گسترش صنعت سرگرمی در این کشور، می توان انتظار داشت که اقتصاد صنعت سینمای هند نیز طی دهه های آینده دیگرگون شود و شاید روزی نه فقط در کمیت، بلکه در جذب تماشاگر بین المللی و تاثیرگذاری نیز از هالیوود پیشی بگیرد.
برگرفته از هفته نامه |پنجره|
به همت "طاهره جعفری" – مسئول انجمن شعر –
Email & ID:
linatanha@ymail.com

0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.