حدس تماشاگر خنثی می شود
بازخوانی نمایش "تور عروس" نوشته و کار امیر امجد

نمایش تور عروس برشی از وضعیت ایران را در یک دوره تاریخی نمایش می دهد. امیر امجد در این نمایش خیانت، عشق و ... را حول کلمه ای به نام مشروطه مطرح می کند و راه های مختلفی برای مخاطب می گذارد تا او بتواند تاویل خودش را از اثر داشته باشد...



نویسنده داستان خودش را در خط بین واقعیت و خیال توصیف می کند . او با حرکت دادن به زنان سیاهپوش در نمایش باعث شکسته شدن مرزهای واقع نمایی می شود و اثر را در لایه های مختلف معنایی قرار می دهد . تمام داستان حول محور مشروطه می گذرد و مخاطب از طریق دیالوگ هایی که بین ماه بانو و مه لقا در قسمت های اول نمایش شکل می گیرد به روابط بین کاراکترها و کنش درام آگاه می شود. اما این بخش به سبب طولانی بودن دیالوگ ها و اغراق آمیز بودن بازی ها در بعضی از مواقع باعث خستگی مخاطب می شود . داستان با ورود رسول و یدالله جان تازه ای می گیرد و نویسنده داستان را در بستر ساختاری درست به جلو پیش می برد . نمایش تور عروس ، نمایش است که در آن عروسی به عزا تبدیل می شود . کاراکترها قربانی شرایط اجتماعی جامعه هستند . امجد فرقی بین مشروطه و استبداد نمی بیند و همه چیز را شعار میداند . ایدئولوژی هایی درصدد رسیدن به آرزوهای خود هستند .چنانچه در قسمتی از نمایش رسول از ماه بانو سوال می کند که در کدام جبهه است مشروطه یا استبداد ، ماه بانو می گوید هر کدام آدم حسابمان کند.
نمایش با ورود جیران در انتها دچار مشکل می شود ، نویسنده در آخر ورق را بر می گرداند و حدس های مخاطب را خنثی می کند اما اتفاق مناسبی صورت نمی گیرد . اگر نمایشنامه با توجه به مسیری که در پیش گرفته بود تمام می شد اثر بهتری روی مخاطب میگذاشت و همین پایان بندی نمایش را در وادی شعار قرار می دهد و امجد سعی در باز کردن تمام گره ها دارد ؛ ابهامی که شاید بهترشده اثر کمک می کرد . ریتم تند کار احساس طولانی بودن اثر را نزد مخاطب کم می کند . در این میان نباید از تصویر سازی خوبی که در اثر شکل می گیرد به سادگی گذشت . در این میان نباید از بازی مهسا مهجور(مه لقا)و آناهیتا اقبال نژاد(ماه بانو)گذشت که با ایجاد یک بازی پرتحرک و چشمگیر نمایش را در یک ریتم تند و منطقی به جلو هدایت می کند.


به همت: "طاهره جعفری"
0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.