سال 1370 وقتی با هیجان و انرژی زیاد در راهروهای موزه به همراه خواهر و مادرم میدویدم به پوسترهای نصب شده بر دیوار راهرو که جهت حرکت را مشخص می کرد نگاه میکردم. این صحنه ها از ذهنم پاک نمیشود. آن دوران به معماری بنا توجه نداشتم فقط راهرو پیچان و بزرگ بودن موزه برایم جالب بود. نمیفهمیدم چطور آخر راه دوباره به جای اول برمیگشتیم...



  

 

اکنون که به موزه هنرهای معاصر برمیگردم خاطرات دوران قدیم برایم زنده میشود و معماری و راز گنبدهایی که نشان از یزد دارد را میپرستم. راهروها از جمله قسمتهای جالب معماری مدرن موزه است. معماری موزه برگرفته از سنت و مدرنیته جز مهمترین بناهای تهران به شمار میرود. وقتی ازدرب اصلی وارد میشوید با دیدن کارهای نصب شده بر روی دیوار به سمت نگارخانه های زیر هم هدایت میشوید که با چنان زیرکی و تنوعی در کنار هم قرار گرفته اند که شما احساس خستگی نمیکنید. و در آخرین نگارخانه یعنی هشتمین نگارخانه دوباره با زیرکی تمام به جای اول موزه باز خواهید گشت. ارتباط با بوستان بیرون به وسیله پنجره هایی است که در بالای دیوارهای بلند قرار گرفته اند و در ساعتهای مختلف روز نور و سایه های متنوع در فضای داخل نگارخانه ها ایجاد می کنند.

 در راهرو اول دربی به سمت فضای بیرون موزه باز میشود که یادم می آید در همان سال 1370در نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب کودک من به همراه بچه های دیگر دعوت شدیم تا با گچ های رنگی روی زمین و پله ها  نقاشی کنیم.(عکس سمت راست) چه چیزی هیجان انگیز تر از این که به بچه ها یک مکان بزرگ تعلق بگیره که بتوانند روی آن نقاشی کنند. ولی ای کاش یادم میآمد که چه چیزی کشیدم... شاید باورش سخت باشد ولی در فضای بیرونی موزه که به باغ مجسمه شهرت دارد از مطرح ترین مجسمه سازان آثاری وجود دارد هنرمندانی همچون : هنری مور، آلبرتو جاکومتی و همچنین پرویز تناولی.گنجینه موزه بسیار غنی است نزدیک به سه هزار اثر از هنرمندان مختلف و مطرح .تابستان88  گوشه ای از این آثار در خود موزه به نمایش در آمد. آثاری از پیکاسو، گوگن، مگریت و...


آثار زیر به ترتیب متعلق به سالوادر دالی، لوترک،ژرژ براک و رنه مگریت است که متعلق به گنجینه موزه است.

                                    

این آثار فقط بخشی از گنجینه با ارزش موزه میباشد. آثاری از بیکن ، هاکنی و دوبوفه و ... جکسن پولاک هم دیگر هنرمندان گنجینه موزه را تشکیل می دهند.در دل هشتی موزه اثری از هنرمند ژاپنی،هاراگوچی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده‌است. اثری جالب که شما شاید در برخورد اول آن را آینه فرض کنید.نمایشگاههای مختلفی در موزه هنرهای معاصر برگزار میشود اگر تا به حال به موزه هنرهای معاصر نرفته اید پیشنهاد میکنم از هیچ گونه کنجکاوی در راهروها و دربها و پنجره های موزه خودداری نکنید. تمام هیجان موزه به بالا و پایین رفتن از آن راهروییست که شما را دوباره به درب اصلی هدایت میکند و وقتی از بالا به اثر روغنی هنرمند ژاپنی نگاه می کنید ترسی همراه با کنجکاوی شما را در برمیگیرد. در برابر آثار نصب شده بر دیوار روی صندلیها بنشینید و ازساعتها نگاه کردن به آثار لذت ببرید.در سال 1382 موزه هنرهای معاصر میزبان نقاشان معاصر با عنوان نگاه معنوی بود. در راستای آشنایی با نقاشان ایرانی معاصر تصمیم گرفتم آثار این نمایشگاه را که از جمله معروفترین استادان نقاشی ایران در آن شرکت داشتند در بخش تاریخ نقاشی قرار دهم تا شما نیز با این هنرمندان بیشتر آشنا شوید.

نویسنده: ندا رودباری 

 برای بازدید از کلاس تاریخ نقاشی از اینجا وارد کلاس شوید.

 

 

2
2
0
2 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.