مقالات موسیقی،موسیقی ایرانی،موسیقی کودک،جشنواره موسیقی فرج، مرکز نظارت و ارزشیابی موسیقی، آهنگسازی،موسیقی وتلوزیون،موسیقی سرصحنه،موسیقی زنده،بداهه نوازی استانداردهای موسیقی ساز کیبورد،برنامه کودک،شادونه در سرزمین دونه ها،فیتیله، گل آموز، آفتابگردون، دانی و من، شعر و موسیقی، گروه کودک، برنامه سازی کودک،شهرام نیک یار،کیوان کیارس،هومن امینی، هفته نامه سروش، سایت رسمی مجید اخشابی
درباره موسیقی برنامه های کودک
شهرام نیک یار از جمله آهنگسازان و نوازندگانی است که از سال78در تلوزیون فعالیت می کند. وی تا کنون آهنگسازی آثاری چون "قشنگتر از ستاره"، "آفتابگردون"، "فیتیله جمعه تعطیله"، "خونه به خونه" و "بوم سفید" را بر عهده داشته است. وقتی از او درمورد موسیقی کودک سوال می کنم می گوید: موسیقی رنگ و لعابی خاص به کار کودک می دهد و جذابیت را بالا می برد و تفهیم مطالب را برای کودک دلنشین تر می کند. الان در تلوزیون هم کارهای قوی را شاهد هستیم هم کارهایی که با ضعف روبرو هستند...



به عنوان مثال برنامه "شادونه در سرزمین دونه ها" با توفیق همراه بوده است و بچه ها، برنامه و موسیقی آن را پسندیده اند. خوبی بچه ها این است که با کسی رودربایستی ندارند و این باعث می شود که نتیجه کارتان را زود دریابید. من می بینم اغلب شعرهای برنامه را حفظ هستند و با ریتم آن می خوانند. البته باید شرایط و امکانات هر برنامه را نیز در نظر گرفت. در برخی برنامه ها بودجه کافی به موسیقی اختصاص داده نمی شود. حتی برنامه ساز نمی تواند کار را در استودیو ضبط کند.این درحالی است که تلوزیون یک رسانه عمومی است و حداقل استانداردهای لازم باید در برنامه لحاظ شود. در عرصه موسیقی تاکنون خیلی سلیقه ای برخورد شده است اما خوشبختانه اکنون مرکز نظارت و ارزشیابی موسیقی، رویکرد و رویه بسیار بهتری را در پیش گرفته و امیدوارم با همفکری و همکاری مدیران و هنرمندان کارهای قوی تری ساخته شود .
وی در مورد علاقه کودکان به نوع خاصی از موسیقی می گوید: در مورد آثار تولیدی برای کودکان باید با درایت بیشتری عمل کرد. من برای اجرای برنامه به مدارس و کودکستان های زیادی رفته ام و می بینم که ذائقه بچه ها تغییر پیدا کرده است. آنان اکنون موسیقی بزرگسالان را بیشتر دوست دارند و علتش هم دوگانگی هایی است که در جامعه وجود دارد. نیک یار در مورد استفاده از موسیقی سرصحنه معتقد است: موسیقی سرصحنه می تواند به ریتم برنامه کمک کند. موسیقی می تواند جذابیت برنامه را افزایش دهد و آن را شاد کند و در عین حال می تواند آن را کاهش دهد؛ به گونه ای که مخاطب خوابش بگیرد. در برنامه "فیتیله" بسیاری موارد بازیگران بداهه گویی می کردند و بالطبع من نیز بداهه نوازی می کردم که مورد توجه مخاطب قرار میگرفت. در کل باید گفت اگر از ساز کیبورد که انواع صداها و افکت ها را دارد درست استفاده شود می تواند مفید باشد.

موسیقی مانند هوا برای زندگی است
کیوان کیارس عضو شورای عالی موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد و داور جشنواره موسیقی فجر است که از سال62 با تلوزیون همکاری می کند. نام او را بارها در عنوان بندی های برنامه های کودک و فیلم ها و مجموعه ها دیده ایم، چراکه تا کنون بیش از هشتاد اثر را برای تلوزیون آهنگسازی کرد است؛ آثاری چون "خورشید مصر" ، "اکسیژن"، "دانی و من"، "مخ آبادی ها" و "خاطرات الاغ مهربان". او در مورد ضرورت موسیقی در برنامه های کودک معتقد است: موسیقی یک مبحث فرهنگی است نه صرفا هنری. امروزه هرگونه اطلاع رسانی با موسیقی بهتر صورت می گیرد؛ از پخش سرود ملی کشور گرفته تا تبلیغ یک کالای خاص ما با موسیقی درگیر هستیم. وجود موسیقی خلاهای برنامه را پر میکند. ضمن اینکه بیانگر اوضاع و احوال داستان یک مجموعه تلوزیونی یا فیلم نیز هست. نبود موسیقی مثل نبود هوا برای زندگی است. کارکودک هم باید با موسیقی شاد و جذاب همراه باشد تا بتواند کودک را پای برنامه نگه دارد. وقتی از کیارس درباره آسیب های موسیقی کودک می پرسیم، می گوید: الان روند تولید نسبت به گذشته رو به بهبود است اما آنچه موسیقی کودک را تهدید می کند بی توجهی و ضعف دیدگاه برخی از مسئولان به این حوزه است. اگر جدی تر به این مقوله نگاه شود، آنوقت آهنگسازها نیز خود را موظف می کنند تا در حد استانداردهای جهانی کار ارائه دهند. یک آهنگساز متعهد باید ابتدا به کیفیت کار توجه کند. اگر کار دچار اشکال باشد تاثیرمنفی روی کودک خواهد داشت و لطمات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. باید با دل و جان و دقت و همین طور رعایت استانداردها کار کرد تا بچه ها موسیقی را صحیح بشنوند و بیاموزند. امروز تعداد شبکه های اطلاع رسانی کار را دشوار کرده و تلوزیون اغلب یک نوع موسیقی را به بچه ها معرفی می کند، این در حالی است که از شبکه های خارجی نوع و فرم دیگری از موسیقی پخش می شود و ما نباید چشم خود را روی واقعیت ها ببندیم. الان نوجوانان و حتی کودکان از اینترنت استفاده می کنند و می توانند برخی آهنگ های نامناسب را دانلود کنند. از طرفی انواع محصولات صوتی و تصویری داخلی و خارجی را هم می توانند از بازار تهیه کنند، اینجاست که وظیفه خطیر مسئولان و هنرمندان مشخص میشود . وقتی از او درباره موسیقی سرصحنه سوال می کنم، در جواب می گوید: وجود موسیقی سرصحنه بد نیست ولی اینکه فقط کیبورد باشد یا یک گروه با هم فعالیت کنند، با یکدیگر تفاوت دارد. مهم کیفیت کار است. یک گروه باید از قبل با هم تمرین کنند تا خوراک موسیقایی مناسبی برای آن برنامه تهیه شود و احتمال خطا نیز به کمترین حد کاهش یابد.

موسیقی یک ضرورت است
هومن امینی از نوازندگان جوانی است که این روزها نوازندگی سرصحنه برنامه های "سلام، صبح، مدرسه" را بر عهده دارد . او قبلا نیز برای برنامه ی "تابستان شاد"، "فرشته ها"، "دوچرخه" و "گل آموز" آهنگسازی کرده است. وی درباره لزوم استفاده از موسیقی در کارهای کودک و نوجوان می گوید: وجود موسیقی در هر برنامه ای ضروری است اما به دلیل شاد بودن کار کودک این ضرورت بیشتر به نظر می رسد. در مورد موسیقی سرصحنه هم که اینقدر روی آن حساسیت وجود دارد که باید گفت این مسئله برای برنامه هایِ زنده خیلی اهمیت دارد، مشروط بر اینکه دست آهنگساز و نوازنده باز باشد اما دخالت برخی افرادی که سررشته ای از موسیقی ندارند و نوازنده را دچار معذوریت هایی می کنند که نمی تواند حق مطلب را ادا کند. از امینی در مورد امکان خطای زیاد پخش زنده برنامه ها می پرسم که پاسخ می دهد: این دیگر اعتماد و تعاملی است که میان تهیه کننده و آهنگساز و مسئولان بالاتر وجود دارد. نوازنده باید از نظر اجرایی مورد تایید باشد و ممیزی ها را بداند و محدودیت ها را بشناسد تا کار درست پیش برود. او همچنین در مورد ماندگاری برخی آثار قدیمی در ذهن کودکان معتقد است: علت اینکه شعر و موسیقی کارهای قدیم را بچه ها خوب به یاد دارند؛ این است که در گذشته فقط شبکه یک و دو سیما بودند اما الان هر شبکه استانی برای خود گروه کودک دارد؛ تازه تنوع و تعداد برنامه ها هم خیلی زیاد شده پس نباید انتظار ماندگاری از یک موسیقی در ذهن کودک را داشته باشیم؛ ضمن اینکه قبلا یک برنامه بارها پخش می شد، اما حالا این طور نیست.

برگرفته از "هفته نامه سروش"
به همت "طاهره جعفری"
مسئول انجمن شعر


 
0
0
0
0 نفر

0 نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.