گفتگوی اختصاصی با «مجید اخشابی» به بهانه تیتراژ سریال نوروزی شبکه دو

 

ندا کشاورز – مجید اخشابی رکورددار ساخت و اجرای تیتراژ پرطرفدارترین سریالهای تلویزیونی است که امسال هم با سریال "خوب، بد، زشت" شبکه دو سیما، مهمان شب های بهاریمان خواهد بود و این بهانه خوبی است تا با او هم کلام شویم.

 


* از آنجایی که بهانه ما برای این گفتگو تیتراژ سریال نوروزی "خوب، بد، زشت" است، اجازه بدهید تا با همین کار شروع کنم. از حال و هوای این تیتراژ بگویید.

 

از آنجایی که من اصولا در آثارم قالبهای نزدیک به هم رو استفاده می کنم برای این تیتراژ هم سعی کردم با بهره گیری از یک ملودی قدیمی خاطره انگیز، کار مناسبی در حال و هوای سریال و نوروز ارائه بدم. از طرفی، همه ی همخوانی ها در آن رعایت و لحاظ شده و فکر میکنم کار جذاب و متفاوتی است چرا که سعی کردم تفاوتهایی با موسیقی موجود تلویزیون داشته باشه.

 

*شباهتی هم به کارهای قبلی شما دارد یا اینکه صرفا از جنس موسیقی مجید اخشابی است؟

 

بله؛ مسلما شباهتهایی داره چون من با وجود اینکه همیشه سعی میکنم در اتمسفر و فضاهای جدید کار کنم اما دوست دارم امضای پای کارم رو هم حفظ کرده باشم؛ یعنی قطعا مخاطب من هم این توقع رو نداره که اثری ارائه کنم که هیچ شباهتی به آثار قبلیم نداشته باشه، یعنی همیشه اون امضا هست، اما سعیم بر اینست که ابداع و نوآوری هایی هم در کارهام وجود داشته باشه.

 

*چقدر برای مجید اخشابی مهمه که داستان مجموعه ای که قراره تیتراژ اون رو بسازه و اجرا کنه چیه و چه ساختاری داره؟ از این نظر سوال می کنم که گاهی بعضی از تیتراژ ها هیچ حس و حالی از قصه و فضای کار رو نداره.

 

قطعا بسیار مهمه. دانستن موضوع و آنچه که داستان حول و حوش اون میگرده، کاراکترها و نقش آفرینی هایی که دارند و تصویری که تهیه کننده و کارگردان سعی می کنند با تعریف اتفاقات داستان در ذهن سایر عوامل از جمله من ایجاد کنند همگی از نکات بسیار حائز اهمیتی هستند که باید خیلی بهشون توجه کرد؛ و تقویم زمانی، حال و هوای جامعه و تمام آنچه که در موسیقی بعنوان فضا و زمان و مکان نقش آفرینی میکنه در انتخاب نوع کلمات، نوع گفتمان، زبان شعر، زبان موسیقی و پیامی که باید القا بشه تاثیر داره.

 

*معمولا نمیشه با شما گفتگو کرد و اشاره ای به سریال "گمگشته" نداشت. سریالی که هم خودش سرفصل مجموعه های تلویزیونی مناسبتی بود و هم تیتراژ آن جدی ترین شروع برای تیتراژهای فیلم و سریال. از گمگشنه و موفقیتش بگویید.

 

من فکر میکنم در وهله ی اول لطف خدا بوده و بعد از اون هم توجه خود ِ مردم. ضمن اینکه خود این اثر هم ویژگیهای خاصی داشت و از یک غنای ملودی خاصی برخوردار بود، کیفیت شعر و غیر تقلیدی بودنش که تمام عناصری تشکیل دهنده ش با یک بدعتی ارائه شد. نکته ی بعدی این است که خود ِ سریال هم به لحاظ محتوایی و کیفی مورد استقبال قرار گرفت؛ من در سالهای اخیر به سریالهای پخش شده خیلی دقت کردم و به این نتیجه رسیدم که سریال هم باید دیدنی باشه تا موسیقیش شنیده بشه، موقعی که سریال اصلا دیده نمیشه موسیقی واقعا دست و بالش بسته ست؛ اینست که این سریال دیده شد و به همون نسبت موسیقیش شنیده شد و چون موسیقی باکیفیتی بود بعد از سریال هم در ذهن مخاطبین نقش بست. ضمن اینکه گمگشته ارائه نوع جدیدی از تلفیق یک گام اصیل ایرانی با موسیقی پاپ  است که این ویژگی هم یکی دیگر از عوامل ماندگاری آن شده است.

 

*به نظر شما چقدر یک موسیقی و ملودی می تونه در ماندگاری و تاثیرگزاری یک فیلم یا سریال موثر باشه و اون رو ملموس تر کنه؟

 

موسیقی مثل یک رایحه می مونه و قدرت ثبت و ضبط تصویر رو در ذهن آدمی داره. این از  بارز ترین خصلت های موسیقیست. رایحه ها قدرت تجدید خاطرات و پل زدن به زمان وقوع خاطرات رو دارند و شما با استشمام یک رایحه به اون زمان پرتاب می شوید؛ موسیقی هم همین قدرت رو داره، اگر یک موسیقی خوب و شنیدنی و باکیفیت در زمان خاصی شنیده بشه، می تونه تمام خاطرات رو با خودش همراه کنه و در زمان آتی که دوباره شنیده میشه  همون خاطرات رو تداعی کنه و فرد رو به زمان گذشته ببره. چون خاصیت زمان اینه که وقتی از یک لحظه عبور می کنیم دیگه با زمانی که مدتها ازش عبور کردیم خیلی فرق نمی کنه و از نظر دست نیافتنی بودن، هر دوی اینها مشترکن و وقتی موسیقی می تونه این زمان خیلی دور رو براحتی نزدیک کنه میشه آن رو قدرت اعجاز موسیقی نامید، منتها موسیقی باید این کیفیت رو داشته باشه که وقتی در زمان آتی شنیده شد جوری نباشه که شنونده پی به ضعفها و بی کیفتی اون ببره و در واقع با ارتقای سلیقه ی مخاطب ارزشش رو از دست نده و یکبار مصرف نباشه.

 

*و ... کلام پایانی شما

برای همه ی مخاطبین این گفتگو و همه کسانی که از این طریق امکانش وجود داره که عرض ادب و ارادتی داشته باشم آرزوی تندرستی و لحظات شاد می کنم. در واقع ما با داشتن زمان آرزوهامون رو تجربه و معنی میکنیم پس امیدوارم که زمان پیش رو فرصت خوبی باشه که با تلاش، بکار بستن همت و امید به تمام آرزوهایی که منتظرشون بودند برسند و این سال یکی از بهترین سالهای عمرشون باشه.


مجید اخشابی در بیست و هفتم دیماه سال هزار و سیصد و پنجاه و یک در تهران به دنیا آمد و شش سال اول زندگی را در تهران گذراند و پس از آن به زادگاه پدریش تنکابن رفت.

نه سال داشت که با ساختن یک کاردستی شبیه ساز سنتوری که یکی از دوستان پدرش با خود به خانه آنها آورده و نواخته بود، عاشق سنتور شد و مسیر زندگی اش به سمت موسیقی جهت پیدا کرد.

وی بدون استاد و مربی کار را آغاز نموده و در روزهای اول از عهده ی کوک کردن سنتور برآمد؛ کار بسیار دشواری که هنرجویان پس از چندین سال، با راهنمایی استاد، آنهم به زحمت می توانند آنرا یاد بگیرند و انجام دهند.
او پس از ساختن چندین کاردستی با وسایلی ابتدایی چون نخ نایلون ماهیگیری، تخته و میخ که رفته رفته شباهت بیشتری به ساز سنتور پیدا می کردند، صلاحیتش را برای داشتن یک ساز سنتور واقعی به پدر و مادرش اثبات نمود. البته در آن شهر ساحلی آن سالها خبری از کلاس، آموزشگاه و فروشگاه آلات موسیقی نبود. پدر و مادر وی پس از پرس و جوی بسیار توانستند شخصی را که در سالهای جوانی سنتوری داشته شناسایی کرده و از او بخواهند آن ساز قدیمی را بفروشد.
مجید اخشابی بدون تعلیم دیدن، نواختن آن ساز را دنبال کرده و با تهیه ی کتابهای موسیقی با خط نت آشنا شد، (البته در این راه جسته و گریخته از راهنمایی های یکی از بستگان بنام ابوالقاسم تفنگساز(شوهرخاله) و محمد ابراهیم حکیم لعلی(همان دوست پدر) بهره گرفته است ). که بعدها ساخت سنتور را هم زیر نظر آقای تفنگساز فرا گرفت و بلافاصله پس از کسب این توانایی اقدام به راه اندازی کارگاهی کوچک در گوشه ای از حیاط منزل نمود.

در ادامه راه، حضور در ضبط موسیقی فیلمها و همکاری با اساتیدی چون همایون خرم، علی تجویدی، فریدون شهبازیان، بابک بیات، مجید انتظامی، آندره آرزومانیان، کامبیز روشن روان، وارطان ساهاکیان، فضل الله توکل، اسدالله ملک، مجتبی میرزاده، حسن ناهید، جمال جهانشاد و شهریار فریوسفی و نیز همکاری با اکثر قریب به اتفاق خوانندگان بنام و مطرح موسیقی بصورت آلبوم یا کنسرت از جمله فعالیتهای وی بشمار می‌آید. از سال ۱۳۷۵ با تشکیل ارکستری بنام مهرآوا مرکب از اساتید موسیقی سنتی ایران حسن ناهید، جمال جهانشاد، سیامک نعمت ناصر، محمود فرهمند و مسعود حبیبی در اقصی نقاط ایران و جهان در کشورهایی چون آلمان، انگلستان، روسیه، اسپانیا، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، فرانسه، هند، ترکیه، قبرس و... کنسرتهای موفقی را برپا نمود.

وی همچنین در جشنواره هائی چون:مین اون (جاده ابریشم ۲۰۰۰) سال ۱۳۷۹، سوری جشن ملی کره سال ۱۳۸۴، کران مونتانای سوئیس سال ۱۳۸۳ حضور داشت.

از سال ۱۳۸۰ با خوانندگی در تیتراژ یکی از سریالهای تلویزیونی بنام گمگشته توانست قابلیتهای صدای خود را بشکلی جدی و فراگیر به مردم معرفی کرده و آن مجموعه با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم مواجه شد و از آن سال به بعد استفاده از موسیقی در تیتراژ سریالهای پس از انقلاب بصورت سنتی همیشگی شکل گرفت. پس از آن در سریالها و برنامه‌هایی چون همراز، عروج، مهتاب، محله بنده نواز، مسافری از هند، یک وجب خاک، متهم گریخت، خانه به دوش، الفبای مهربانی، مدینه مهربانی، روزهای زیبا، دارا و ندار، ماه دراومد، شب مهتاب، بوی خوش زندگی، مسابقه ستاره‌ها، جشن رمضان، شبهای شیدایی، خانه مهر، ماه محبوب، و فیلم سینمایی تلافی توانست قطعات زیبا و ماندگاری را به مخاطبینش هدیه کند. از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ بعنوان مدیر تولید شرکت آوای برگ وابسته به حوزهٔ هنری آثاری چون ماه غریبستان(محمد اصفهانی)، سرزمین من(موسیقی افغان)، برای خاطر تو و... را ارائه کرد.
ساز همیشگی و تخصصی اش سنتور است که در کنار آن با سازهایی از قبیل: سه تار، تنبک، پیانو، دیوان و گیتار نیز آشنایی کامل دارد. او در آهنگسازی دلبستهٔ نواها و الحان موسیقی شرق بخصوص موسیقی ایران است بطوریکه همیشه در ساخته‌هایش اصالت ایرانی قابل تشخیص است. او عاشق طبیعت است؛ صدای دریا، جویبارها، وزش نسیم در میان شاخ و برگ درختان از دوست داشتنی ترین صداهای زندگی او هستند. وی معتقد است که زندگی در دامان طبیعت در روزگار نوجوانی موجب پرورش استعدادهای وی شده‌است. علاقمند به سینما، نقاشی و بیش از همه خط است.
از فعالیتهای جنبی او می‌توان به تاسیس استودیو مهرآوا با امکانات ضبط دیجیتال در حوزهٔ تخصصی موسیقی اشاره نمود که از سال ۱۳۸۳ به بعد تمامی آثار او و بسیاری از هنرمندان دیگر در این استودیو ضبط شده‌اند. همچنین در راستای آموزش نیز با تاسیس آموزشگاه موسیقی همراز تلاش در پرورش استعدادهایی جوان و نوخاسته(درست مثل گذشته خودش در زمانی که هیچ آموزشگاهی وجود نداشت) دارد که خوشبختانه از سال ۱۳۸۷ تا کنون توانسته‌است شاگردان زیادی را در این واحد آموزشی تحت تعلیم و تربیت قرار دهد. از دیگر فعالیتهای او می‌توان به تاسیس شرکت فرهنگی هنری مهرآواهنر و انتشار نشریه فرهنگی اجتماعی "زیر و بم" در سمت مدیر مسئولی، صاحب امتیازی و سردبیری این نشریه، در مهرماه سال ۱۳۹۱ اشاره نمود. همچنین وی هم اکنون در حال تحصیل در رشتهٔ پژوهش هنر دانشگاه هنر در مقطع دکترا می‌باشد.

مجید اخشابی در آلبوم‌های خوانندگانی چون علیرضا افتخاری (یاد استاد) و عبدالحسین مختاباد نوازندگی کرده‌است. وی  در آلبوم "مرسدس" ساخته بابک بیات و همچنین در آلبوم هفت سین محمد اصفهانی نوازندگی سنتور داشته‌است.

4
4
0
4 نفر

11 نظر

  1. سلام خانم کشاورز دستتون درد نکنه بابت مصاحبه زیبا.خیلی خیلی...........عالی بود.



  2. ممنون
    مصاحبه زيبايي بود
    واقعا اين اثر رو به طور متفاوتي دوست داشتم! همه جوره! هم آهنگش خاص بود هم ريتمش و البته هنر استاد!
    زمينه زيگزاگ كه شور عيد رو ميده و كلمات دايره كه باعث ميشه آدم مدام بخواد كار رو زمزمه كنه! واقعا يك اثر عالي بود! كاش ميشد بدونيم از چه اثري الهام گرفته شده! ..."با بهره گیری از یک ملودی قدیمی خاطره انگیز"... استاد ممنون كار عاليييييييييييييييي بود خدا قوت و عيد مبارك
  3. ممنونم خانم كشاورز...مصاحبه جذابي بود.
    به استادهم خداقوت ميگم.تيتراژخوب بد زشت خيلي زيباو
    دلنشينه.

  4. سلام
    ممنون خانم کشاورز
    آهنگ تیتراژ خوب بد زشت واقعا عالی بود هم شعر عالی داشت هم ملودی زیبایی وهم استاد کار عالی ارائه دادند
    ممنون استااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    د
    مهربونم. smiley17
  5. سلام خانم کشاورز عزیز
    سال نو مبارک عزیزم.از شما ممنونم.خیلی خیلی خیلی عالیه عالی بود هم مصاحبه استاد اخشابی عزیز و هم تیتراژبسیار زیبای استاد......ممنونم آقای اخشابی عزززززیززز smiley17
  6. سلام
    ضمن تبریک سال نو خدمت آقای اخشابی
    و مدیر محترم و زحمت کش سایت رسمی
    و همه کاربران و مهمانان عزیز
    تیتراژ کار جالبی هست.
    مصاحبه یکم کوتاه نیست؟(حتما استاد زیاد وقت نداشتن)
    ممنون بابت مصاحبه
  7. سلام
    ممنونم خانوم کشاورز بابت این مصاحبه
    این ترانه هم متفاوت از کارهای دیگه آقای اخشابی هست و هم زیبا و عاشقانه...
    من دوستش داشتم smiley33

  8. سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.

    سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.

    سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.

    سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.

    سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.

    سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.

    سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.

    سلام سال نو بر شما وتمامی همکارانتان وهمچنین جناب آقای اخشابی وخانواده محترمشان تبریک عرض میکنم.امیدوارم سال خوبی سرشار ازمعنویت وسلامتی داشته باشید .اززحمات شماخانم کشاورز, درسایت هابسیار ممنونم.
  9. سلام خانوم کشاورز smiley16
    ممنون بابت مصاحبه smiley17
    عالی بود smiley17

    سلام خانوم کشاورز smiley16
    ممنون بابت مصاحبه smiley17
    عالی بود smiley17
  10. سلام علیکم ، از شما (خانم کشاورز)تشکر میکنم ویه خداقوت هم به آقای اخشابی ميگم من همیشه از شنیدن صداشون لذت میبرم حتی اون موقع که مدرسه ميرفتم وموقع جشن نیکو کاری آهنگ راز همدلی رو باصدای ایشون از رادیوی ماشین میشنیدم واز حفظ بودم وهنوز هم هستم که البته اون موقع آقای اخشابی رو نمایشناختم وبعد ها صاحب صداروشناختم

    سلام علیکم ، از شما (خانم کشاورز)تشکر میکنم ویه خداقوت هم به آقای اخشابی ميگم من همیشه از شنیدن صداشون لذت میبرم حتی اون موقع که مدرسه ميرفتم وموقع جشن نیکو کاری آهنگ راز همدلی رو باصدای ایشون از رادیوی ماشین میشنیدم واز حفظ بودم وهنوز هم هستم که البته اون موقع آقای اخشابی رو نمایشناختم وبعد ها صاحب صداروشناختم
  11. سلام
    امید وارم همه تیتراژ های سریال های تلوزیونی با صدای اقای اخشابی باشه
اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.