سوئیت سمفونی شهرزاد اپوس 35


 

سوئیت سمفونی شهرزاد* اپوس 35 ( Scheherazade Op.35)، سوئیت سمفونیکی است که در سال 1888 بر پایه داستان های هزار و یک شب توسط نیکولای ریمسکی-کورساکف نوشته شده است.

 

دانلود موومنت The Sea and Sinbad's Ship (دریا و کشتی سندباد )



شهرزاد* اپوس 35 (Scheherazade Op.35) سوئیت سمفونیکی است که در سال 1888 بر پایه داستان های هزار و یک شب توسط نیکولای ریمسکی-کورساکف نوشته شده است.
اجرای ارکستر به طور کامل یک تم روسی و یک تم شرقی -که تاثیر بسیاری بر موسیقی روس گذاشت - را شامل می شود.
به طور کلی این سوئیت سمفونیک مشهورترین اثر کورساکف شناخته می شود.
این اثر در باله ای از مایک فوکین (Michel Fokine) استفاده شد که با اعتراض جمعی از طرفداران کورساکف به رهبری بیوه ی وی، نادژدا ریمسکی-کورساکف رو به رو شد.

 

تاریخچه آهنگسازی
در طی زمستان 1887 هنگامی که کوراسکف بر روی اپرای ناتمام الکساندر برودین به نام شاهزاده ایگور کار می کرد، تصمیم به ساختن قطعه ای ارکسترال از روی داستان های هزار و یک شب گرفت.
پس از آماده سازی اولیه این اثر، وی به همراه خانواده خود به گلینکی-ماروینا داچا (Glinki-Mavriny dacha) رفت و در تابستان همان سال، دو اثر مهم سوئیت سمفونیک شهرزاد و اورتور فستیوال روسی (Russian Easter Festival Overture) را به اتمام رساند.
با توجه به نت های نسخه دستنویس احتمال می رود که وی این اثر را در بازه ی زمانی 4 جولای تا 7 آگوست تکمیل کرده باشد.
شهرزاد به طور کلی شامل 4 موومنت می باشد که همه ی آن ها با هم یک تم واحد را تشکیل می دهند.
گفته می شود که کورساکف این اثر را برای به وجود آوردن حسی از داستان های فانتزی مشرق-زمین ، برای مردم روسیه نوشته است.
کورساکف قصد داشته که مومنت های این اثر را مانند هر اثر ارکسترال دیگری، پرلود، بالاد، آداجیو و فاینال (Prelude, Ballade, Adagio and Finale) نامگذاری کند، اما به دلیل اصرار آناتولی لیادوو (Anatoly Lyadov)، هر موومنت این اثر را بر اساس یک داستان از کتاب هزار و یک شب نامگذاری نموده است:
  1. The Sea and Sinbad's Ship (دریا و کشتی سندباد)
  2. The Kalendar Prince (شاهزاده قلندر)
  3. The Young Prince and The Young Princess (پرنس و پرنسس جوان)
  4. Festival At Baghdad (جشن در بغداد)
کورساکف به طور عمد نام موومنت ها را به طور در هم و مبهم انتخاب کرد تا به طور خاص مربوط به یک قصه نباشند.
در تنظیمات بعدی این سوئیت سمفونیک، کورساکف تم روسی آن را به شدت کوتاه نمود و تم شرقی را جایگزین کرد و دلیل آن این بود که وی میخواست شنونده با شنیدن موسیقی، خود را در عالم رویا در حال ماجراجویی در کشور های مشرق زمین ببیند.

ساز ها
سازهای بادی-چوبی
  • 2 فلوت
  • پیکولو
  • 2 ابوا
  • 2 کلارینت
  • 2 فاگوت
سازهای بادی-برنجی
  • 4 هورن
  • 2 ترومپت
  • 3 ترومون
  • توبا
سازهای کوبه ای
  • تیمپانی
  • طبل باس
  • طبل
  • سنج
  • مثلث
  • گنگ
  • تامبورین
ساز های زهی
  • هارپ (چنگ)
  • ویلون
  • ویولا
  • کنتراباس
  • ویلونسل
این اثر برای اولین بار در سنت پیترزبورگ در28 اکتبر 1888 به رهبری کورساکف به روی صحنه رفت.
1
1
0
1 نفر

0 نظر

پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.